Ingen gemensam logga! Med de orden inledde Karin Pettersson, kommunikationschef Socialdemokraterna, de Rödgrönas pressträff på Vetekatten. På pressträffen talade Pettersson, Jenny Lindahl Persson, informationschef Vänsterpartiet, Paulo Silva, stabschef för Miljöpartiets språkrör och Martin Gelin, ansvarig för de Rödgrönas kampanj på nätet om de Rödgrönas gemensamma kampanj.
Naturligvis kommer alla tre partier att driva egna kampanjer. De Rödgrönas kampanj är till för aktivera människor som inte är partipolitiskt aktiva, men ändock vill engagera sig och göra en insats för en rödgrön valseger.
Redan har det rödgröna samarbetet väckt ett intresse bland första- och andragångsväljare. I och med en gemensam kampanj, kommer dessa väljare få det lättare att aktivera sig.
Den rödgröna kampanjen finansieras gemensamt och uppgår till cirka 11 miljoner kronor. Reklambyrå för de Rödgröna är Svensson. Reklambyrån kommer att ta fram en grafisk profil, producera material och skapa kampanjer (det sistnämnda behövs egentligen inte, eftersom vi har gräsrötter inom de tre partierna, som är riktiga idésprutare).
I centrala Stockholm kommer ett rödgrönt valcenter att etableras efter sommaren. Något som vi Socialdemokraterna redan har i och med det centrala valcentret Grottan och de decentraliserade valcentren som finns utmed tunnelbanelinjen.
Under den rödgröna valkampanjen kommer en rad gemensamma valaktiviteter att äga rum: valturnéer, gemensam kick-off, rödgrön dag i Kungsträdgården, en rödgrön sektion i Stockholm Prides parad och så en gigantisk satsning i Almedalen, under politikerveckan, då det kommer att finnas ett rödgrönt center vid Hamnplan 5 och för andra året i rad, kommer de Rödgröna att ha ett gemensamt mingel.
Efter pressträffen, ställdes en rad frågor. Bland annat var det en journalist som frågade om det kommer att bli en "ful valrörelse". Pettersson betonade då att vi kommer att fokusera på vår politik och Gelin berättade i sin tur att de Rödgröna har NetRoots (progressiva bloggare) och Tvättstugan (som jag skrev om igår) som kommer att verka för att det blir en schysst valrörelse.
Till syvende och sist måste jag säga att jag verkligen gillar att de politiska partierna har flyttat ut från partihögkvarteren och numer har pressträffar och möten på caféer, restauranger et cetera.
Jag fick med mig en väldigt smarrig macka från pressträffen. Den ska jag äta i Grottan tillsammans med Anna Kettners gula linssoppa (som är inspirerad av Lisa Förare Winbladhs Linssoppa som förändrar världen).
Idag är det nämligen torsdagssoppa i Grottan och Hampus Brynolf, som just börjat arbeta på partistyrelsen, kommer att hålla ett kort föredrag på temat På vinst och förlust– valrörelse online på mindre än 140 tecken.
I en tweet skrev Brynolf om sitt nya jobb:
Jag byter jobb och börjar jobba för socialdemokraterna med strategi kring nya medier. Spännande och otroligt roligt!
Andra som skriver om valkampanjen är SvD, Peter Högberg, Martin Moberg, Peter Andersson, Ilona Szatmári Waldau, ETC , Röda Berget, Johan Ulvenlöv , Dagens Industri, SVT, SR och Martin Gelin på Rödgrön.
Bli rödgrön valarbetare här.
Andra helgen i rad på konsert
2 veckor sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar