Sexualpolitisk flykting i sitt eget land

I juli skrev Anders Selin inlägget Att vara sexualpolitisk flykting i sitt eget land. Året är 2009 och fortfarande finns det hbt-personer i Sverige som inte kan eller vågar vara öppna med sin läggning. En 16-årig kille vid namn Alex vågar till exempel inte gå Yran Pride-tåget i Östersund -
Östersundsposten: 16-årige Alex får stå ut med skitsnack bakom ryggen, gliringar och elaka kommentarer. En vän som han anförtrott sig åt spred ryktet på skolan att Alex är ­homosexuell.
– Så länge jag är tonåring och bor i Jämtland så kommer jag inte att komma ut som homo, säger Alex.

-
Anders Selin berördes av artikeln om Alex och avslutade sitt blogginlägg med följande:
-
Och du Alex, om du läser detta – när jag går i paraden här i Stockholm på lördag så ska jag tänka på dig – och jag kommer att gå där, både för dig och mig. Jag lovar!
-
Det löftet har nu Selin hållit. Anders Selin tryckte upp en t-shirt som det står Jag går för Alex på. Den t-shirten hade Selin på sig i prideparaden.
-
Jag anser att det är djupt tragiskt att hbt-personer, i företrädelsevis mindre orter, inte vågar komma ut ur garderoben. Det är tragiskt att vi trots allt inte har kommit längre än så.
-
Östersundsposten, Eva Hillén Ahlström, Aftonbladet

Inga kommentarer: