Vi Socialdemokrater i Stockholm vill istället satsa på tunnelbanan.
Idag presenterar Stockholms Handelskammare en rapport som visar att tunnelbanan är billigast att bygga och driva:
Tunnelbana kostar 5:16 kr per personkilometer och är därmed klart billigast per personkilometer i såväl drift som kapitalkostnader (exempelvis spår, tunnlar, broar, signalsystem).
Pendeltåg kostar i genomsnitt ca 10:08 kr per personkilometer.
Buss på stadsgata, inklusive gatukostnader, kostar 13:71 kr per personkilometer.
Lokaltåg/spårväg visar sig vara det mest kostsamma trafikslaget med 16:61 kronor per personkilometer. Den enskilt största kostnadsposten utgörs här av kapitalkostnaden, som uppgår till 12:86 kr/personkm. Även driftkostnaden är högre än till och med för buss med 2:95 kr/personkm.
Socialdemokraterna:
– Handelskammarens granskning är välkommen. Det visar att Moderaternas motstånd mot utbyggd tunnelbana på grund av höga kostnader är dåligt underbyggt. NK-express är sett till resnärsnytta långt dyrare, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.
– Stockholmarna vill kunna åka miljösmart. Tunnelbanan är rätt ur både budget- och miljösynpunkt men även det snabbaste och smidigaste sättet att resa i Stockholm, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd för Socialdemokraterna.
Läs hela Handelskammarens rapport här.
4 kommentarer:
T-banan är inget bra alt. på korta och medellånga sträckor i innerstaden. Därför väljer 60.000 pass t.ex. stomlinje 4, trots att den i hela sin sträckning passerar T-banestationer.
Gå in på SLs reseplanerare och sök på Frihamnen - Norrmalmstorg. Här är yttrafiken snabbast.
I en modern storstad behövs både buss, spårväg och T-bana i innerstaden.
Handen på hjärtat: -Hur många utbyggnader av t-banan gjordes under den förra rödgröna perioden och hur många avgasfria kollektivtrafikfordon tillom på innerstadens gator. - Inga !
Däremot 200 dieseldrivna, bullrande ledbussar i trafik ända in i City. Bussatsningen kalaldes av de rödgröna för "Den största kollektivtrafiksatsningen sedan T-banan"
Vi skriver 2010 - inte 1960 !
PS. Jag glömde ange mitt namn i spårvägskommentaren nyss:
Bo Lagerqvist ska det vara
Hur kommer det sig att ni socialdemokrater har sånt förtroende för Stockholms Handelskammare i denna fråga? Håller ni med varandra i många andra frågor också?
Och sossarna är INTE emot spårvagnarna???!!! Vilka är det ni försöker lura?
Skicka en kommentar