Påverkan och kollektiv skuld

Vägen tillbaka är stängd och vägen framåt inte är färdig
Tomas Andersson Wij
-
Efter mycket om och men har jag nu lyckats läsa delar av Amanda Briheds inlägg (som hon hänvisade till i en kommentar här på bloggen) och som Johan Westerholm också skriver om. Det förhåller sig nämligen så att varje gång jag ska läsa Briheds inlägg, hänger sig hela datorn. Så det jag hann läsa var några ord om tvångssterilisering, innan datorn hängde sig igen. Brihed har förresten skrivit en artikel i Aftonbladet om tvångssterilisering. Läs den!

I likhet med Westerholm gick jag med i partiet 2006. Vad partiet har gjort innan dess, kan inte jag hållas ansvarig för. Jag är vidare halvtysk - ska även jag bära den kollektiva skulden som tyskarna burit på sedan 1945?

Min politiska plattform är först och främst den här bloggen, sedan sitter jag i styrelsen för HBT-socialdemokrater i Stockholm och styrelsen för Farsta Socialdemokratiska stadsdelsförening. Vidare är jag medlem i Rebella. Jag var ombud på HBTS Sveriges kongress i Eskilstuna, där vi fattade en hbt-politiskt program (ännu ej utlagt på nätet). Det är via dessa plattformar, jag kan påverka mitt parti.

Ett hbt-politiskt program tog Stockholmsföreningen fram redan 2008. I programmet framgår det att vi är emot tvångssterilisering. I det nationella programmet finns också med en punkt, där vi vill avskaffa tvångssterilisering. Vi inom HBTS är en blåslampa på vårt moderparti. I många frågor har vi kommit längre än själva partiet.

Här på bloggen har jag skrivit om tvångssterilisering.

Brihed är Folkpartist och därmed en del av alliansen. Jag är Socialdemokrat och därmed en del av de Rödgröna. Vem har mest makt att påverka den sittande regeringen? Jag eller Brihed?

Snart har regeringen Reinfeldt suttit vid makten en hel mandatperiod och fortfarande tvångssteriliseras människor här i Sverige, så kom ut ur oppositionsgarderoben!

Vad jag kan göra är att påverka mitt parti och i förlängningen de Rödgröna, sedan kan jag ju alltid hoppas på att jag, i och med denna blogg, även kan påverka den sittande regeringen.

Inga kommentarer: