Så vackert är Stockholm

Ibland slår det mig, i min hemmablindhet, hur vacker staden Stockholm är och hur underbart det är att leva i denna stad. Som i morse när jag åkte tunnelbana från Högdalen till Slussen och därifrån buss 76 till Radiohuset. Med Kents låt Columbus i hörlurarna såg jag ut över vattnet och båtarna och tänkte att Stockholm verkligen är möjligheternas stad. Mona Sahlin, talade mycket om möjligheternas land i sitt avslutningstal på Jobbkongressen. Sahlin sade bland annat:
-
Vår utgångspunkt är att vi är starkare tillsammans. Vi vill skapa ett möjligheternas land - för alla. Det är vårt stora gemensamma framtidsprojekt. Och det bygger vi med solidariteten som fast grund.
-
I en artikel i Newsmill skriver Sten Nordin om Socialdemokraternas krig mot Stockholm. Kriget handlar om den skattehöjning som de Rödgröna föreslår. En skattehöjning på 60 öre. Sten Nordin har rätt i en sak, vi Socialdemokrater för ett krig i Stockholm - inte ett krig mot Stockholm. Det är ett krig mot Moderaterna och den politik Stockholmsmoderaterna för.
-
De skattesänkningar som Moderaterna har genomfört, har resulterat i att arbetslösheten stigit onödigt mycket, bostadsbyggandet har halverats och stora besparingar har gjorts på bekostnad av barn och unga. Den borgerliga skattesänkningspolitiken saknar stöd. Majoriten anser alltså att kvaliteten i välfärden är viktigare än fortsatta skattesänkningar.
-
I och med Moderaternas politik växer klyftorna i Stockholm. Vi som bor och verkar i Stockholm vet att Stockholm är möjligheternas stad, men det bygger också på solidaritet. Därför vill jag se en rödgrön strategi för fler jobb, högre kvalitet i välfärden och offensivt miljö- och klimatarbete. Jag vill ha ett Stockholm för alla.
-
Jag avslutar inlägget med Peter Jöbacks låt Stockholm i natt (och jag får gåshud när han sjunger strofen: jag minns att det var här på Medborgarplatsen som Anna Lindh höll sitt sista tal det var september 2003).

Inga kommentarer: