"V"

1986 sändes serien "V" i svensk TV för första gången. Jag och min granne Linda var då 13 år och vi följde slaviskt serien. "V" var en Sci fi-saga, där modiga motståndsmän kämpade mot onda ödlor (maskerade som människor). Jag är glad att min mamma tillät mig att se serien när det begav sig, för i somras såg jag ett och annat avsnitt i repris och serien har åldrats betänkligt under dessa 25 år. Nu är dock nyinspelning av tv-serien "V" här. Om den nya serien skriver DN bland annat:
-
[...] uniformerna är utbytta mot den moderna politikens mörka kostymer, och med dem följer ny retorik. Besökarnas ledare Anna – bildskön och karismatisk, snart kramad av medierna – har ett välbekant ledord: ”Hopp”. När tvivlare demonstrerar på Manhattans gator svarar Anna med brobyggande fraser om att ”omfamna förändring”.

Referenserna till Barack Obama är uppenbara, menar amerikanska tevekritiker. Chicago Tribune utnämner ”V” till höstens mest kontroversiella teveserie, och kallar den ”en syrlig kommentar till Obama-manin som kommer att göra presidentens anhängare vansinniga, men glädja hans motståndare”.
-
Även om nyinspelningen av "V" är en allegorisk attack gentemot Barack Obama, kommer jag att följa serien. Se trailern här:

Inga kommentarer: