Ny sajt om politiker och politiska nyheter

Ibland är jag svag för fjäs (smicker, inställsamhet, fjäsk, krus). Överdriven artighet anser jag vara just "överdriven", men människor som behärskar konsten att smickra, måste ibland premieras.
-
Ett mejl damp ner i min inkorg som lyder så här:
-
På torsdag lanserar vi, externt, en sajt om hur politiker och politiska nyheter speglas i media, www.cisionnewsroom.se. Nyheterna på sajten bygger på vår egen kunskap om hur medierna bevakar politik inför, efter och mellan val. Vi gör en regelbundet återkommande rankning, Cisions Politikbarometer, som visar vilka politiska nyheter och talespersoner som återfinns i toppnyheterna. Vi gör även korta, snabba analyser av aktuella frågor och vilka partier eller politiker som når ut, i vilka medier de når ut – och hur deras ståndpunkt speglas av journalisten eller bloggaren. Med detta sagt tänkte vi be dig om hjälp. Du skriver en av de tjugo viktigaste politiska bloggarna i Sverige. Vi hoppas och tror att vår sajt innehåller kunskap som är intressant för dig. Men helt säkra är vi inte. Skulle du vilja utvärdera sajten, berätta för oss vad du tycker är bra och vad som behöver bli bättre för att du ska ha nytta av sajten. Skicka dina kommentarer till mig eller ännu hellre kommentera gärna direkt på sajten, så ser du också vad de andra nitton bloggarna tycker.
-
Ni kan säkert lista ut vilken mening jag föll för: Du skriver en av de tjugo viktigaste bloggarna i Sverige (fast jag är övertygad om att fler än 20 bloggare har fått samma mejl). Det fick mig att klicka på länken för att hamna på Cision - Politik & Medier.
-
Vid en snabb titt möts jag av bland annat dessa rubriker Dagens Arena, Politiker tog direktörernas plats i näringslivspressen 2008, Politiskt käbbel präglar oppositionens mediehöst, Carnegie drabbar kristdemokraterna, Mycket (s) trots ny regering.
-
Sajten verkar lovande. Den blandar gammelmedia med nya medier och det tilltaget gillar jag. Cision verkar vara en PR-byrå och denna sajt är ett ypperligt verktyg för dem att nå ut i bloggosfären. Dock vill jag veta - är de blå, röda, gröna, lila, gula, gröna eller regnbågsfärgade? Är de kanske till och med oberoende och bryr sig inte om partifärg? När jag läser DN och Expressen vet jag ju vad jag får. På denna sajt framgår det inte med all tydlighet, dock lutar jag åt att detta företag (och sajt) är ljusblått.
-
I ett tidigare inlägg skrev jag:
-
Den 17 september 2006 bytte huvudrollsinnehavarna plats. Blå media har fortfarande inte kommit ut ur oppositionsgarderoben. När får vi se blå media ägna sig åt kritisk granskning av makten och inte agera anslagstavlor åt högeralliansen?
-
Min fråga till Cision är - Kommer vi att få se er ägna er åt ständig, kritisk granskning av makten?

1 kommentar:

Anonym sa...

Sanningen är faktiskt att endast 18 bloggare fått mailet ovan. Jag lyckades tyvärr inte lista ut hur jag skulle få kontakt med två av bloggarna (bland annat Carl Bildt).

Som svar på din fråga så är Cisions syfte med sajten helt opolitiskt. Vi vill lyfta fram den kunskap vi besitter och kommer att fokusera på att granska hur medierna granskar politik. Syftet är snarare att belysa än kritiskt granska. Vi hoppas att du som bloggare bland annat ska ta vår information och analys och göra din egen kritiska granskning och analys utifrån den.

Lite bakgrundsfakta: Cision är inte en PR-byrå. Våra kunder är visserligen kommunikatörer, men det vi stöttar dem med är analyser av deras mediebild och tjänster för att fånga upp deras publicitet och nå ut i rätt kanaler. Över åren har jobbat med de flesta av de svenska partierna, fackförbunden och andra opinionsbildare. Imorgon kommer Obamas kampanjgeneral David Plouffe hit för att föreläsa för våra kunder. Han blir intervjuad av tidningen Resumé, de brukar vara snabba på att lägga ut på nätet.

Alexander Mason, Cision Sverige