Hamburg

Jag har tagit valförlusten hårdare än vad jag trodde att jag skulle göra. Fortfarande går jag omkring och deppar. Min underbara fru har därför bjudit mig på en långweekend till Hamburg, staden där min mamma föddes och som jag har besökt ett otal gånger under min livstid.

Nu får jag dock äran att visa denna stad för Åsa. Mat och dryck står i fokus denna helg. Jag tror vi börjar med ett besök på restaurangen Daniel Wischer på Spitaler Straße och därefter går vi till bokhandeln Thalia som ligger på samma gata. Under helgen ska vi även hinna med Gänsemarkt, Fischmarkt, Hanseviertel, Alsterhaus och barer i Altona och St. Pauli.

Till frukost äter vi nybakade Brötchen från Dat Backhus med Krabbensalat som vi köpt på Toom.

Om vi hinner, åker vi till mysiga Bergedorf och äter på Blockhaus.

Min bror och jag har en stamkrog som heter Zur Schiefen Brücke. Den ligger tyvärr lite avigt till, så jag misstänker starkt att vi inte hinner med just det stoppet. Denna Kneipe serverar annars den godaste stekta potatisen i hela Hamburg.

Ja, sedan ska vi hinna umgås med släktingar också... *pui*. Hoppas att den här veckan går fort.

Inga kommentarer: