Igår fick vi se en blivande regeringschef

Igår såg jag brottsstycken av partiledaredebatten (jag jobbade nämligen). Mona Sahlin var självsäker och levererade många briljanta inlägg. Maud Olofsson var gnällig, Fredrik Reinfeldt blir mer och mer högtravande för varje gång. Han är numer en kopia av Göran Persson. Jag saknade Maria Wetterstrand igår. Peter Eriksson var blek. Lars Ohly hade det inte lätt. Göran Hägglund slåss för sin och sitt partis överlevnad. Jan Björklund var på hugget.
-
På jobbet igår tjuvlyssnade jag på två städerskor. De verkade också ha sett brottsstycken av partiledardebatten, eller så hade de följt debatten i media vad beträffar sjukförsäkringen. De två skulle "rösta på Mona", eftersom "de andra tvingar sjuka att jobba".
-
Jag tjuvlyssnar ofta på städare, på mina kollegor, i tunnelbanan... mycket bättre än alla opinionsmätningar som görs.
-
De två grekerna som städar på ett ställe, där jag har jobbat, ska rösta på Sossarna. Den ena av dem röstade på Moderaterna 2006, men det ångrar han bittert i eftertankens kranka blekhet. Två städare, från Chile, ogillar starkt Fredrik Reinfeldt och ska rösta på Socialdemokraterna. På tunnelbanan, för ett tag sedan, hörde jag två ungdomar diskutera arbetslösheten. Var de förstagångsväljare? För dessa två stod valet mellan Socialdemokraterna eller Miljöpartiet.
-
De Rödgröna har medvind just nu, men som bekant avgörs valet på valdagen.

Inga kommentarer: