Chockerande nyhet: en heterokille kan vara kompis med en bög

Homofobi ett utslag av förtryckt homosexualitet? är ett inlägg jag skrev för ett tag sedan. Det är också homofobi jag tänker på när jag ser Markus Krunegård i programmet Dom kallar oss artister. Nu minns jag inte ordagrant vad Krunegård sa, men det var något om att det fanns människor som ansåg det konstigt att han gjorde en duett tillsammans med en bög. Jag tror till och med att Krunegård sade att han avråddes från att göra en duett tillsammans med Peter Jöback.
-
Jag har några riktiga machokillar till kollegor och tyvärr lider en och annan av åkomman homofobi, specifikt fobi mot bögar (flator har de inget emot). Dock finns det en "stridspitt" som har lite förståelse för dessa homofober. Han är den där killen som säger ifrån. Han säger ifrån när någon leverererar ett bögskämt eller säger att det är otänkbart att jobba med en bög eller dela samma omklädningsrum som en bög. Att denna machokille inte är homofob, tror jag faktiskt har att göra med att han är säker på sin sexualitet.
-
Har ni hört den här: "jag har inga problem med bögar/flator, men..." och så kommer det en lång harang efter det där lilla "men". Ni kanske även har hört följande mening: "jag har inga problem med invandrare, men...". Jag är så trött på det där lilla "men". Och vadå "problem"?
-
Jag har inga problem med heterosexuella. Visst kan jag lyfta på ögonbrynet när jag ser heterohångel i tunnelbanan (framför allt när den ena parten kör tungan långt ner i halsen på den andra), men jag kommenterar det inte. Många av mina vänner är heterosexuella.

[Uppdatering]

Jag läser följande på RFSL:s hemsida (och jag är glad att mitt bevakningsföretag deltar):

Uniformsyrken i samarbete med RFSL mot diskriminering

Idag startar projektet Mervärt – ett unikt samarbete mellan RFSL, Storstockholms brandförsvar och Svensk Bevakningstjänst. Under två år ska organisationernas personal utbildas i likabehandling och i att motverka diskriminering på grund av kön, etnicitet, funktionshinder, trosuppfattning, ålder, sexuell läggning samt könsöverskridande identitet eller uttryck.

Inga kommentarer: