Pannacotta med vit choklad

När jag och min fru firade nyår i Vänersborg, bjöd min svärmor oss på pannacotta med vit choklad. Det är den godaste pannacotta jag (hitintills) har ätit. Min svärmor fick i sin tur receptet av sin praktikant Maria, som driver bloggen Kakburken. Det är en riktig vinnare. Här kommer receptet:

Pannacotta

2 gelatinblad
3 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk socker
100 g grovhackad vit choklad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Koka upp grädde, mjölk, blanda ner socker och choklad. Blanda ner gelatinbladen (se till att krama ur vattnet innan du lägger ner dem) rör den slät.

Häll upp i 4 champagneglas och låt stå kallt i 3-4 timmar (det går lika bra att göra den dagen innan).

Hallonsås
2 dl hallon
1 msk sött vin
1 msk socker
Mixa samman och sila för att få en slät sås, fördela önskad mängd sås i varje glas

Dekoration
Hallon, jordgubbar, björnbär eller något annan man tycker är gott. Hackade pistagenötter eller hackad vit choklad. Fyll upp glasen med bär och avsluta med nötter eller choklad



Inga kommentarer: