Fler än Victoria Svensson spelar i vårt lag

Natasha Kai, amerikansk fotbollsspelare (se bild), är en av de 11 öppet homo- och bisexuella som tävlar i OS (QX). Precis som min bloggvän Alesia Goncharik håller jag det för troligt att det är betydligt fler homo- och bisexuella elitidrottare som just nu befinner sig i Peking.
-
Det är ingen slump att temat för förra årets pride i Stockholm var sport. Hbt-diskrimineringen inom idrotten är nämligen utbredd. Elitidrottare är vidare beroende av sina sponsorer och många företag vill inte sponsra en idrottare som är öppen med sin sexuella läggning.
-
Don't ask, don't tell är en policy som även förekommer i idrottsvärlden. Ta bara den så kallade damfotbollen i Sverige. Jag vet fler svenska fotbollsspelare än Victoria Svensson som är homo- eller bisexuella. Nu har äntligen Victoria Svensson "kommit ut". Hon är en förebild för många unga tjejer. Visst är det bra att Svensson valt att offentliggöra sin sexuella läggning, men jag blir ändock lite besviken när jag läser intervjuer med henne i till exempel Expressen, Aftonbladet och QX (s. 22). Jag förstår hennes vilja att bli sedd som fotbollsspelerska och inte som lesbisk. Jag kan vidare förstå varför hon inte vill definiera sig som homo- eller bisexuell. Svensson har inte heller valt att rätta tidningar som skrivit att hon vill ha man och barn. Hon vill inte "demonstrera" sin sexuella läggning och har aldrig varit på pride, men om hon ändock kunde förstå vilken betydelse det skulle vara för de tjejer som har henne som idol.
-
Det är viktigt att stå för den man är, att vara öppen. När Svensson kom ut, var många av reaktionerna att det var "modigt". Varför modigt?
-
Organisationen bakom Gay Games uppmanar alla att stödja de öppet homo- och bisexuella idrottarna i ett pressmeddelande. Ju fler som är öppna med sin sexuella läggning, desto lättare blir det för andra att "komma ut" och det kommer att bli lättare för idrottare att svara när journalister frågor om deras civilstånd.

Inga kommentarer: