Jobb och nya möjligheter


FÖRSTA MAJ 15 000 personer hade, enligt polisen, samlats på Norra Bantorget för att lyssna på partiordförande Mona Sahlins tal. 15 000!
Göran Erikssons analys av Första maj (SvD), skiljer sig radikalt från min analys. Eriksson skriver om en stukad svensk arbetarrörelse som igår hade samlats för att fira Första maj. I och med regeringen Reinfeldts angrepp gentemot den, har den fått sig en törn eller två, men stukad? Snarare ser jag en stark och stolt arbetarrörelse som inte tolerar högerns försök att krossa den.
Sahlin tal var lysande. Hon levererade rödgröna löften som kommer att leda till jobb och nya möjligheter. De Rödgröna fortsätter att leverera i och med dagens debattartikel på SvD/Brännpunkt... och i morgon kommer den - de Rödgrönas överenskommelse om budgeten. I motsats till högerhärvans vårproposition, som var kliniskt ren på insatser för att bekämpa arbetslösheten, kommer vårt svar att generera i just jobb och nya möjligheter.
Fler som bloggar om jobb och rödgröna löften är Jerker Nilsson, Johan Ulvenlöv, Johan Westerholm, Peter Johansson, Stefan Wikén
[Under strecket]
Bilden som illusterar detta inlägg, är HBT-socialdemokrater i Stockholms lastbil, som igår spred glädje i Första maj-tåget. Vi körde som vanligt "mer pride på första pride". Min fru var chaufför och jag höll henne sällskap inne i förarhyttan medan de andra dansade och sjöng uppe på flaket.
Eftersom jag och Åsa slet med logistik och annat runt HBT-socialdemokraters Första maj, missade vi stora delar av den. När vi efter en hård arbetsdag, äntligen kunde fira (ja, fira att det inte bara var arbetarrörelsens högtidliga dag, utan även fira att vi gifte oss förra året), var klockan redan över nio. Vi var då oerhört trötta och slitna.
Efter ett glas vin hemma hos ordförande Mia Sundelin, promenerade vi till Färgfabriken där LO-festen var i full gång. Jag och hustrun insåg dock snabbt att vi inte orkade festa mer, så det fick bli en taxi hem.

2 kommentarer:

Johannes Forsblom sa...

Så skapar vi tusentals nya gröna jobb där all produktion av saker och ting som skapar Co2 avtryck, ersätts med tusentals nya jobb i tjänstesektorn.

Se videon:

http://darenpagatan.blogspot.com/2010/05/tusentals-nya-grona-jobb.html

Tobias sa...

Arbetarrorelsen har kapats av sossarna. Jag skulle aldrig rosta pa dom, och jag ar arbetarklass.

Separera sossarna fran facket som sa manga inom LO vill och gor det till ett fack for arbetarna och inte en propagandamaskin for sossarna. Da skulle jag ta dom mer pa allvar...

TCO har mestadels borgliga rostare. Det ar inte en hoger och vansterfraga...

Det har ar bara en taktik att skramma folk att rosta pa sossarna fastan dom inte gor mycket for arbetarna heller.