Sjukhusmat på löpande band eller á la carte?


Jag minns när jag var inlagd på Västerås sjukhus. Efter min operation försökte personalen få mig att äta sjukhusmaten. Jag kunde inte få ner en tugga. Maten var smaklös och såg förbannat äcklig ut. Läkaren hotade att sätta in dropp. När jag kom ut från sjukhuset vägde jag under 50 kg (jag är 173 cm lång). Betänk då de som ligger inlagda en längre tid - människor som är sjukare än vad jag var, äldre...

Här i Sverige är det stordrift som gäller. Sodexo är en av de stora aktörerna här i Stockholm. Patienterna får svarta vakuumpackade plastkartonger med det catchiga namnen SoFresh. En låda kan innehålla 20 E-märkta tillsatser och ändock smaka nada.

För några år sedan, gick Hvidovre Hospital (ett av Danmarks största sjukhus) över till att laga á la carte. Patienterna får beställa mat från en meny precis som på restaurang. Tänk om jag hade varit inlagd där, då hade jag snarare gått upp några kilo än rasat i vikt.

Idag startar vi Socialdemokrater kampanjen Riktigt mat. På kampanjsidan skriver Ilija Batljan, oppositionsråd i Stockholms landsting:

På flera av Stockholms sjukhus servas idag fjärrproducerad, dyr och tillsatsfylld industrimat i oaptitliga svarta plastbyttor. Den skys av patienterna, som får mindre kraft att återhämta sig och bli friska. Vi vill ge makten till Stockholms patienter att bestämma över riktig mat, olika maträtter och portionsstorlek. Vi vill skapa Hälsokök där kockar, kokerskor och kallskänkor kan laga mat där färska grönsaker, bröd och frukt alltid ingår. Denna mat är inte bara en nödvändighet för patienter att tillfriskna, utan det är även den välfärd som Stockholms invånare är värda.
Andra som bloggar om kampanjen är S-buzz

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter trevligt helt klart. Men vem ska betala? Tror inte att svenska arbetarna är så pigga på ännu högre skatter.

Men klart, jag hade inte haft nåt emot att betala lite extra av mina egna pengar för att få ordentlig mat på sjukhuset.

//Apan