Fredrik Reinfeldts jultal 2010

I mitt inlägg Julstämning, någon? undrade jag vad statsminister Reinfeldt skulle tala om i sitt jultal. Det har jag nu fått reda på (talet går att lyssna på här). 2009 års jultal ansåg jag vara oinspirerande. Så hur var årets tal?
-
I det här talet ville han förmedla att han nu kommit hem och därmed kommer att ägna sig åt inrikespolitiken. Han lovade vidare att han ska ta fighten med oppositionen, eller vad Reinfeldt & Co. kallar för "vänsterexperimentet". Han erkände dock att "utgångsläget är inte bra, vi ligger under".
-
Vi, i oppositionen, välkomnar fighten. I ett öppet brev och ett filmklipp på YouTube (se nedan) har Mona Sahlin utmanat sin huvudmotståndare på debatt. I och med Reinfeldts löften i sitt jultal, hoppas jag att han tar den debatten.
-
SvD, SvD2, DN, Aftonbladet, Alliansfritt Sverige, Frihetslängtan, Meeri Wasberg, Johan Westerholm


-
(Fotocollaget, från förra årets jultal har jag tagit från Stationsvakt)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Angående jobben så verkar ju Mona missat att vi har en lågkonjunktur men eder Göran tyckte ju inte hon var så skarp å andra sidan.

Anonym sa...

Bra sammanfattning av talet. Nu sklipper jag gäspa mig igenom det. Tack!