Jag älskar Spotify! (Del II)

I SvD ser jag att nu har Spotify även trängt in i seriernas värld (klicka på länken till SvD så kommer du till själva sidan och därmed en större bild). De fem inbjudningar jag har haft till mitt förfogande har gjort vänner och bekanta glada. Tack vare en tävling jag har deltagit i har jag nu fått Spotify premium i en månad. Eftersom jag har haft gratisversionen av Spotify, kommer en reklamjingel efter var sjätte låt. Det har inte gjort mig något. Är det gratis, så får man utstå lite reklam. Nu slipper jag reklamen, åtminstone en månad.

Just nu läser jag Rob Sheffields bok Kärlek är ett blandband: livet låt för låt. Tyvärr läser jag den på svenska. Jag tror att den gör sig bättre på engelska. Läs gärna intervjun i DN. Sheffield har jämförts med Nick Hornby (och då boken High Fidelity). Sheffields bok rekommenderar jag till alla som älskar musik.
Här är förresten en scen från filmatiseringen av High Fidelity

För vi har alla spelat in blandband. Vi förknippar vissa låtar med specifika händelser. Jag minns speciellt två blandband jag spelade en hel höst, när jag nyss hade blivit dumpad (guuuu... det är 10 år sedan).
-
Inspirerad av Sheffields bok och mina minnen kring musik och blandband har jag gjort ett blandband på Spotify. Ja, jag kallar det blandband och det kommer jag att fortsätta med, trots att kassettbandet har gått till de sälla jaktmarkerna (ersatt av CD-skivor och därefter MP3-listor eller Spotifylistor). Förresten går jag fortfarande till "videobutiken".
-
På Spotify hittade jag även en låt jag hade glömt bort - Kristin Hersh låt Your Ghost.
-
Här hade jag tänkt lägga ut videon till Your Ghost, men när jag hittade låten på YouTube dyker följande meddelande upp: Det här videoklippet innehåller ett ljudspår som inte har auktoriserats av alla upphovsrättsinnehavare. Ljudet har avaktiverats. Vad har hänt med Youtube?!
-
Här är mitt blandband.
-
Tidigare inlägg om musik och Spotify:
12 låtar
Spotifaja?
Jag älskar Spotify!
Musik renar själen från vardagens damm
Bruce Springsteen v. Melissa Etheridge

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://open.spotify.com/user/alesia/playlist/2yk7b74OErN8TGp1xARotg


Och såhär ser min spellista ut ;)

Béatrice Karjalainen sa...

Funderade på om jag skulle göra en spotifylista till Kärlek är ett blandband som jag snart skall läsa.