Vad ska du göra i helgen?

Den obligatoriska frågan dyker upp på fredagen:

- Vad ska du göra i helgen?
- Jag ska vara sekreterare på SSU Stockholms årskonferens (ARSK) både lördag och söndag.
- Aha... du ska alltså jobba. Hoppas att du får bra betalt.
- Nej, jag får inte ett öre.
- Varför gör du det i så fall?!!
- Det är ett hedersuppdrag.


Vid det här laget ser frågeställaren ut som en fågelholk.

Personer som inte brinner för politik, har svårt att förstå att det finns många som är villiga att använda sin fritid till detta. Ja, det behöver inte vara politik. Det kan vara fotboll, Tolkien, basket, teater et cetera, men jag misstänker starkt att reaktionerna hade varit annorlunda om jag hade sagt att jag skulle på träningsläger och spela basket hela helgen. I inlägget Fritidspolitiker förklarar jag varför jag ägnar stora delar av min fritid till just politik. Innan jag intresserade mig för politik var arkeologi min stora passion och innan dess var det idrott.

Att brinna för något... att vara passionerat intresserad av något... det tror jag är essentiellt för en människas utveckling och välbefinnande.

Inga kommentarer: