Cirque du Sociaux-démocrates

Tidningarna fortsätter att rapportera om Socialdemokraterna och den dörrspringarfars som processen att välja ny partiordförande har förvandlats till.

Det börjar bli dags för Socialdemokraterna att ordna anletsdragen och spela upp föreställningen "Vi står enade bakom vår nye framtidsinriktade ledare". Efter valberedningens insats blir det svårare än vanligt, skriver Göran Eriksson i SvD.

Tomas Östros, den ena delen i firma Ö & Ö, ler säkerligen när han läser i tidningarna att han nu är favorit. Jag (och många med mig) känner ingen vidare entusiasm över Östros (vilket jag skriver om bland annat här) men det kan ju mycket väl bli Östros. Då vet jag ett parti som kommer att gnugga händerna av förtjusning och det är Moderaterna.

Hur mycket jag än vill skriva att mitt engagemang inom partiet aldrig varit avhängigt av partiledarens person, så gick jag de facto inte med i partiet, jag gick med i Mona Sahlin. Hur mitt engagemang i Socialdemokraterna kommer att se ut, om Östros väljs till partiordförande, återstår att se. Kommer jag att kunna vara en av dem som kan ordna till mina anletsdrag och spela rollen som den lojala partimedlemmen?

En sak är dock klar - denna cirkus/idoltävling/fars (ja, kalla det vad fan du vill) - anstår icke ett folkrörelseparti som Socialdemokraterna.

På samma tema:Aftonbladet, Peter Johansson, Johan Westerholm, Expressen, Peter Högberg, Peter Andersson, Heléne Björklund, Daniel Wolski

Inga kommentarer: