Farsta och kriget mot förorten

(Klicka på bilden så blir den större)

Jag har bott i en by på gränsen mellan Västmanland och Dalarna, jag har bott i en småstad vid namn Sala, jag har bott i ett studentrum på Karlsrogatan och en studentlägenhet på Väktargatan i Uppsala, jag har bott i en andrahandslägenhet i Björknäs, jag har bott i en liten by i Meitingen, Tyskland, jag har bott i Rågsved, jag har bott i Högdalen och nu bor jag i en hyreslägenhet (nyproduktion) i Farsta. Jag längtar inte till Söder, jag längtar inte till Kungsholmen och jag längtar inte heller till Östermalm. Jag har hittat hem.

Från sjunde våningen har jag och min fru en vidunderlig utsikt. Några minuters gångväg och jag är i Farsta centrum. Några minuter till och där finns Farsta Gård och Farsta strandpromenad. Vintertid kan jag åka långfärdsskridskor på Magelungen och på sommaren kan jag bada i den. Vissa kanske tycker att Farsta är en trist och tråkig förort, men inte jag. Där betongen dominerar ser jag möjligheter.

Torsdag 24 januari bjuder Socialdemokraterna i Farstaområdet och ABF in till ett öppet möte. Gäst är Per Wirtén som berättar om sin bok Där jag kommer från – Kriget mot förorten. Om sin bok skriver Wirtén:
Många som läst säger att det är en kärleksförklaring till förorten. Men det är också en utgrävning av det nya utspridda stadslandskapets idéhistoria och politiska historia. Min slutsats är att det inte finns några förorter. Vi måste börja betrakta hela detta vidsträckta urbana landskap som en samlad, men annorlunda, stad. Villaområdena i Stuvsta, miljonstaden i Flemingsberg och tunnelbanestaden längs linje 19 är lika mycket storstad som Sergels torg. Staden måste vändas ut och in. Den måste återupptäckas och beskrivas på nytt.

På mötet (dit alla är välkomna och inte bara sossar) kommer vi att diskutera Wirténs bok, Farstas framtid och visioner som kan förändra förorten radikalt.

Apropå visioner - i mitt inlägg Flower power skriver jag till exempel om urban odling. I min slutkläm skriver jag att jag vill se fler människor i förorten som ägnar sig åt gerillaodling. Låt tusen blommor blomma i Farsta! Och inte bara blommar: purjolök, potatis, äppelträd, bärbuskar, timjan, tomater, basilika... I förlängningen kan Det gröna folkhemmet. Version 2.o. bli verklighet. Låt oss därför börja med Farsta och sprida denna socialdemokratiska version i Sverige, i Europa och därefter i hela världen.

Där jag kommer ifrån. Recensioner: Expressen, SvD, KA, DN, Sydsvenskan, BT, Aftonbladet

1 kommentar:

Dagmar E. sa...

Fantastiskt! Jag gerillaodlar gärna med dig!