Ett öppet parti, ej ett befästat (Del VIII)

I samma veva som vi inom Öppna kriskommissionen (ÖKK) släpper den tredje och sista rapport om politikens innehåll, publicerar SvD delar ur en rapport från Socialdemokraternas kriskommission. Kriskommissionen offentliggör sin slutrapport i morgon, så jag undrar naturligtvis vem/vilka som läckte rapporten till SvD (eller så var det bara ett smart drag av kommissionen för att få maximal uppmärksamhet kring rapporten).

Johan Westerholm skriver:

Jag anser att det är för tidigt att kommentera Kriskommissionens rapport med endast medieuppgifterna som grund men det känns som om de slutsatser som dras i denna rapport ligger i linje med vad ÖKK och jag själv anser. Att partiet är en sluten värld som inte förmår ta till sig omvärlden på ett nyfiket och progressivt sätt.

Även jag kommer att kommentera kriskommissionens slutrapport först i morgon. Jag vill istället uppmana till läsning av den rapport som ÖKK har offentliggjort:


Andra på samma tema: Peter Johansson, SVT, DN, Nyhetskanalen, Peter Högberg, Svensson, Thomas Böhlmark, Peter Andersson, Martin Moberg, Sandro Wennberg, Staffan Lindström, Folkbladet, Aftonbladet, AiP, Peter Högberg2, Politikerkollen, Sveriges Radio

1 kommentar:

Börjesson sa...

Som utomstående betraktare (dvs ej sosse, men hyfsat flitig läsare av bl a sossebloggar) så tycker jag nog inte att den där rapporten framstår som ett av en stor och bred S-kommission gemensamt framvärkt resonemang om vilken väg S skall gå, utan mer som en detaljerad sammanställning av någon individs personliga politiska åsikter. Denne någon skulle väl då vara Johan Westerholm. Rapporten känns i alla fall mest som en lite mer utbroderad version av hans personliga programförklaring:
http://mitt-i-steget.blogspot.com/2010/12/min-politiska-programforklaring.html

Westerholm måste väl vara en väldigt drivande och väl argumenterande person för att ha fått med sig resten av kommissionen på sina personliga ståndpunkter, och S behöver nog personer med sådana ledaregenskaper. Men hade det inte varit bättre att ta fram en politik som åtminstone påminner lite om socialdemokrati?