Lena Sommestad

Att Arbetarbladet vill se Lena Sommestad som partiordförande för Socialdemokraterna är ingen hemlighet (och om någon fortfarande undrar - se bild ovan). På Facebook finns gruppen Kom igen Lena! - Vi vill se Lena Sommestad som S-ledare. I skrivandets stund har sidan 277 anhängare och jag misstänker att ju närmare vi kommer Socialdemokraternas extrakongress i mars, desto fler anhängare får gruppen. Innan jag fortsätter, vill jag poängtera att jag ännu inte har bestämt mig för vilken kandidat jag vill driva. I nuläget vet jag blott och bart vilka jag inte vill se som partiledare. Dock börjar det luta åt Lena Sommestad.

Rönnebergaseminariet var Sommestad rent ut sagt lysande. På de S-möten jag hitintills varit på (och de har blivit ganska många efter valförlusten), dyker Sommestads namn ständigt upp (vilket jag skriver om i till exempel inlägget Vilka är oddsen?). Jag läser hennes blogg regelbundet och jag håller i mångt och mycket med om vad hon tycker och tänker där. Ja, jag måste även tillstå att jag gillade Sommestads veritabla lustmord på Thomas Östros på DN Debatt.

Jag håller det för troligt att hon, precis som jag, anser att Socialdemokraternas stora projekt är Det gröna folkhemmet. Version 2 (jämlikhet, jämställdhet och hållbar utveckling). Vi brinner båda för miljöfrågor (Sommestad blev ju inte miljöminister av en slump), men det finns en anledning till att den här bloggen heter HBT-sossen och det är just för att hbt-frågorna ligger mig varmt om hjärtat. Min första kontakt med sossarna (om man bortser från mitt jobb som vakt i Cephalus, vilket ni kan läsa om i Morgonbris) var just föreningen Hbt-socialdemokrater.

Mona Sahlin brukar, å ena sidan, säga att hon inte gick med i partiet, utan i Olof Palme. Jag å andra sidan brukar säga att jag inte gick med i partiet utan i Mona Sahlin (och det på grund av Sahlins genuina engagemang i hbt-frågor). I mitt inlägg Sahlins stora frigörelseprojekt, är min slutkläm:

Nu till pudelns kärna: kommer Socialdemokraterna, med den nya partiordförande i spetsen, fortsätta Sahlins kamp för hbt-personers fri- och rättigheter? De frågor som finns kvar, efter äktenskapet, kan upplevas som rena rama sprängstoffet. Många av dessa frågor är svåra, kontroversiella och obekväma (se Hbt-socialdemokrater Sveriges hbt-politiska program för exempel) men om inte vi socialdemokrater driver dessa frågor - vilket parti skall då göra det?

Det är banne mig vår förbannade skyldighet att fortsätta Sahlins stora frigörelseprojekt.
Ovan skrev jag att jag är övertygad om att även Sommestad står bakom den vision som jag vill att Socialdemokraterna ska driva - Det gröna folkhemmet. Version 2 - och den visionen innefattar ju jämlikhet. Jämlikhet innebär att alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma rättigheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder, ja rätt och slätt alla människors lika värde.

Ändock är min fråga till Sommestad: kommer även du att driva Sahlins frigörelseprojekt om du blir partiledare för Socialdemokraterna?

Ett är dock säkert, oavsett vad Sommestads svar på min fråga blir eller om hon blir min kandidat, så har hon (om Håkan Hällström ger henne tillåtelse) den bästa kampanjlåten - Kom igen Lena!

P.S. En nackdel som brukar föras fram i diskussionerna om ny partiordförande är att Sommestad inte sitter i riksdagen. Nu förhåller det sig så att hon de facto är första ersättare. Om Thomas Östros, Pyry Niemi eller Agneta Gille träder tillbaka, till förmån för Sommestad, är det hindret ur vägen.

Arbetarbladet, UNT, Tv4, Länstidningen Östersund, Aftonbladet, Expressen, Lidköpingsnytt, SvD, Aftonbladet, Smålandsposten, Lidköpingsnytt 2, GD.se, Makthavare , Rebella, Johannes Åsberg, Uppsalademokraten

Inga kommentarer: