Ovanstående pressmeddelande från IKEA hittade jag ute på nätet. Det fick mig osökt att tänka på maträtter för män. Vad tänker du på för maträtter? Kvinnor = sallad, soppa? Män = biff med pommes frites, helstekt vildsvin?
-
Det finns en och annan i min bekantskapskrets som tror att jag är vegetarian. Jag tror det är för att jag är flata. Jag skrev tidigare:
-
I boken Stjärnor utan svindel, står Kaja i köket och lagar linsgryta som en bekräftelse på att alla flator är veggo och har katt. Det kanske är en fördom som jag har, men jag tror att flator i högre utsträckning än andra är vegetarianer/veganer.
-
Det finns inga maträtter som är för kvinnor, män eller flator. Jag förundras därför över rubriken på IKEA:s pressmeddelande. Det skrevs ju för bara två år sedan. Kan pressmeddelandet ses som ett uttryck för IKEA:s syn på jämställdhet? Den luktar väldigt mycket KD. Kan någon skicka några exemplar av Nina Björks bok Under det rosa täcket till IKEA:s pressavdelning?
Ledig onsdag
3 dagar sedan
1 kommentar:
Det har ar ett gammalt knep anvant av Marketingmanniskor som kallas segmentering. Man delar upp manniskor pa kon, inkomst och livsstil.
Sanningen ar att kvinnor ar mer benagna an man att att ata sallad.
Coca Cola zero doljer att det ar lightlask och marknadsfor den direkt for man for att na en marknad som inte dricker sockerfritt.
De flesta manniskor (aven i Sverige) ar valdigt konskonservtiva. Na, tyvarr sa ar inte konsrollerna sa forlegade som du hoppas. Men som homo- eller bisexuell har man lattare att bryta mot dom for att man inte behover leva upp till en norm lika mycket.
Skicka en kommentar