Quorn är min räddning!

I boken Stjärnor utan svindel, står Kaja i köket och lagar linsgryta som en bekräftelse på att alla flator är veggo och har katt. Det kanske är en fördom som jag har, men jag tror att flator i högre utsträckning än andra är vegetarianer/veganer. Många av mina tidigare flickvänner har varit veggo. I bästa fall har de ätit fisk och/eller skaldjur. Det har inneburit att även jag har dragit ner på mitt köttätande.
-
Jag gillar inte sojaprodukter och jag gillar inte tofu. Min räddning har varit quorn i alla dess former. Dock undrar jag om jag inte utvecklat en quornallergi på senare tid, vilket skulle vara förödande för min kosthållning.
-
Dock känns det bra att äta mindre kött, ännu bättre nu när chefen för FN:s klimatpanel (IPCC), Rajendra Pachauri anser att vi ska skära ner vår köttkonsumtion för att hjälpa till att stoppa klimatförändringen. Pachauris tips är att starta med en köttfri dag i veckan och minska därifrån.
-
I lördags besökte jag och fästmön Bondens marknad på Söder och vi unnade oss lunch på restaurangen Chutney. Den restaurangen rekommenderar jag varmt. På onsdag återuppstår Kollektivet Glädjen, i och med att Erica och Kenny kommer. Erica är vegan, så quorn är uteslutet. Dock tänkte jag göra min queergryta, fast utan quorn.
-
Ett annat enkelt miljötips är att byta ut vanliga glödlampor, mot lågenergilampor.
-


The Observer, Aftonbladet, DN

8 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

Min dotter hade en vegetarianperiod för några år sedan, och då fick jag erfara att quorn är förbannat dyrt. Kunde de få ner priset ordentligt som vore det ett klart alternativ till kött.

Alexandra Einerstam sa...

Ett paket quornfärs kostar 37 kronor, så jag håller med dig. Quorn är svindyrt!

stationsvakt@gmail.com sa...

Det blir nästan dubbelt så dyrt som köttfärs. Jag tror jag ska protest-kampanj-blogga om saken vid tillfälle.

Anders Wallner sa...

Just quorn är väl iofs inte heller speciellt bra livsmedel ur miljöaspekten... Krävs ganska mycket energi för den processen också.

Alexandra Einerstam sa...

Men quorn måste väl ändock vara bättre än kött? Vissa sojaprodukter är genmanipulerade och smakar urk.

Anonym sa...

Åh herregud, quorn är ju något av det absolut äckligaste som någonsin producerats på denna jord!

Jag är inte förtjust i fläskkött (om det inte är vildsvin) och nöt är för dyrt. Vilt går inte att få tag i till rimliga priser i en stad heller. Kyckling är MIN räddning.

Alexandra Einerstam sa...

Kyckling smakar ju ingenting och apropå kyckling - se filmen Vårt dagliga bröd (http://www.svd.se/kulturnoje/film/artikel_260015.svd) och trailern, där man bland annat ser kycklingarna sugas in i en slags dammsugare: http://www.youtube.com/watch?v=cHVGYnryYtw

Anonym sa...

Nu går det att få tag i Oxo-bionedbrytbara plastpåsar. Plastmaterialet som bryts ner utan att släppa metangaser och försvinner efter ca 3 år. Om 5-10 år kommer effekten att märkas i mätbara områden. Alla sk vardagspåsar går att få i Oxo-plast. Besök sidan för Vardagsplaster !
/Miljöpåsen (d2w)