Stureplanscentern - Del II

För ett år sedan skrev jag inlägget Stureplanscentern och idag vill jag passa på att rekommendera Dagens Arenas ledarartikel Vad vill centern?
-
Devrim Mavi skriver bland annat om Fredrick Federley och Annie Johansson och deras svek i FRA-omröstningen:
-
En annan ung och förvirrad centerpartist är Annie Johansson. På hennes hemsida står det att hon arbetar med centerpartiets demokrati- och integritetsfrågor och hon kallar sig för "grön liberal". Men även hon röstade för FRA. Annie Johansson säger nu att det är "helt rätt" att utnämna henne till Sveriges motsvarighet till Sarah Palin. Tänker då inte den jublande centerpartisten att hennes tal om att vara liberal rimmar riktigt illa med allt vad Palin står för? Vet Annie Johansson överhuvudtaget något om Sarah Palins politik? Med författaren Gloria Steinems ord är Palin "emot åtgärder mot global uppvärmning men för dödsstraff, emot vapenkontroll men för statens kontroll över kvinnors livmödrar".
-
Gillar Annie Johansson Sarah Palin? För mig är det oförståeligt. Annie Johansson är kvinna, född 1983 och "grön liberal". Det kan inte stämma!
-
Läs även mitt inlägg Das Leben der Centerpartei om de två "stackars" centerpartisterna.
----------------------------
Uppdatering:
Nu har jag varit inne på Annie Johanssons blogg, där hon skriver "Hennes [Palins] politiska åsikter är absurt konservativa och ligger inte ens på mig politiska karta". Tack för det! Den besvikelse jag känner för Centerns högerorientering, hade blivit ännu värre om det visar sig att det så kallade Centerpartiet gillar Sarah Palin.

Inga kommentarer: