Wendela Hebbe vänder sig i graven

Fy fan Aftonbladet för er nya sajt Wendela. Aftonbladets nya supersatsning för kvinnor, kallar ni detta spektakel. Mode, sexleksaker, tjemiddagar, inredning, smink, hur man säljer in sig själv på en dejtingsajt... Det finns redan en uppsjö med dylika tidningar och sajter.
-
Det vore fel av mig att skriva att jag har förväntat mig något mer av er, men någonstans fanns en gnutta hopp om en redaktion som vågade vara nytänkande och radikala.
-
Så här skriver Allicia på sin blogg Klipp & Klistra (och jag håller med henne till fullo):
-
Ge mig en kvinnosajt som lär mig hur jag slickar upp en annan tjej i brygga, ge mig en sajt som tipsar om vilken skruvdragare som funkar bäst, hur jag gör när killen inte vill ha sex, ge mig konkreta tips för hur jag ska få samma lön som männen, hur jag försvara mig mot diverse dårar. Ge mig artiklar om kvinnor som lyckas i samhället, om kvinnor som inte stannar hemma med barnen, om kvinnor som är homo, om relationer med personer inte män. Skriv om diskrimineringen som sker dagligen i vårat samhälle, diskrimineringen som förstör för invandrare, kvinnor, homo, transpersoner. Skriv om hur sådana saker du inte ens kan välja förstör för tusentals människor varje dag. Skriv om hur man lyckas, hur man kan engagera sig som person i vårt samhälle. Kom med lösningar och viktiga infallsvinklar. Inte en massa jävla trams om ögonskuggor, horoskop och heterosex.Vi kan redan allt det där.

Aftonbladet2, Trollhare, Stefan Hallgren, WithBitch

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej måste bara säga att jag håller med till 100%. Är in till döden trött på alla glassiga tidningar om kläder, frisyrer, hur man får sin manlige partner att njuta sexuellt, hur man ska bete sig för att få en ny man osv..Eller hur man ska lyckas vara snygg och attriktiv på jobbet, sköta sina barn fixa hemmet och bästa recepten till helgens parmiddag....
Har vi inte kommit längre i den " världens jämställdaste" land.

Anonym sa...

Kolla min blogg http://blogg.aftonbladet.se/22778

Anonym sa...

Hej HBT-sossen,
jag heter Malin Kaldo och är featurechef på Aftonbladet Nya Medier. Jag är en av journalisterna bakom satsningen med Wendela.
Det krävs balanssinne för att manövrera något som ska bära sig kommersiellt. Och det krävs en blandning av yta och djup för att göra en sajt eller tidning som faktiskt blir läst av många och på sikt kan påverka en bredd, inte bara en klick eller en elit.
Tror att du missat några av frågeställningarna vi tar upp? Som hur svenska kvinnor kan bli bättre på att ta plats på jobbet, hur gravida känner nya ökade viktkrav från MVC-håll, hur män kan ta större medansvar i graviditetsfrågan, kring debatten kring rekonstruktioner av mödomshinnor. Och ja, vi har en artikel om mode i mixen också. Ingen om inredning än, men det kanske kommer. Inget om smink finns på sidan (tänker du på sajten Sofis mode här?) och inget om tjejmiddagar, förutom vår formulering om hur Wendela skulle kunna funka, om det är den du syftar på? När det gäller mode, inredning, frisyrer, etc så har vi andra sajter för det på Aftonblade.se. Därför kommer det inte Wendela bli en sajt med mycket sånt, även om det kommer att förekomma.
Har du konkreta idéér på spännande uppslag, aktuella frågor, etc vi borde ta upp på Wendela, så tipsa mig gärna: malin.kaldo@aftonbladet.se
Vänlig hälsning,
/Malin

Anonym sa...

Bah!

Det kvittar vad Kaldo skriver och vilka föresatser ni har. Allt, och då menar jag allt som Aftonbladet rör blir till skit.

Lars Johan Hierta hade inte vänt sig i sin grav om han hade sett vad Schipsted förvandlat tidningen till, han hade kommit krälande upp beväpnad till tänderna.

Ingen som arbetar på Aftonbladet borde ha mage att kalla sig journalist. Skvallertanter vore more like it för ni arbetar på en skvallertidning fullt i klass med Se&Hör och svensk Dumtidning numera.