Jag gillar Anders "I'm the the mayor of Södertälje" Lago*

Det känns skönt, när socialdemokrater som Anders Lago får utrymme på DN Debatt. I ett tidigare inlägg skrev jag: Jag är så himla trött på taffliga trianguleringsstrategier inom den svenska politiken. Tobias Billströms debattartikel i DN, Ställ tydliga krav på invandrare var helt vansinnig och Veronica Palm sade då (mycket rätt och riktigt) "farligt likt extremhögerretorik" [...]
Några dagar senare ser vi Veronicas Palms debattartikel
Låt inte flyktingarna bestämma var de ska bo i DN. En sådan debattartikel, endast några dagar efter Billströms artikel och Palms uttalande, skadar socialdemokraternas trovärdighet (precis som fallet är med "skärpta krav på sjuka"). Att Veronica Palm riskerar att bli stämplad som en flip-flopper, gagnar varken henne eller partiet.
-
Därför känns det som en energikick att läsa Anders Lagos artikel Nu är jag besviken på mitt partis flyktingpolitik och precis som Aftonbladets ledare, uppmanar jag mitt parti att lyssna på Anders Lago.
-
Lago skriver att en ny flyktingpolitik måste ha sin grund i fem punkter. Det är fem genomtänkta, konkreta punkter. Jag hoppas att partistyrelsen och migrationsgruppen tar till sig dessa fem punkter. Det vore till syvende och sist bra om även migrationsminister Tobias Billström läste och tog till sig av Lagos artikel.
-
"I'm the mayor of Södertälje" kommer från talet som Lago höll inför den amerikanska kongressen (läs mitt tidigare inlägg om Lago).

Inga kommentarer: