Men snälla Missionskyrkan!

När jag var liten hade jag nattföräldrar som var missionsvänner. Det innebar att jag var med i Missionskyrkans barntimme och söndagsskola (SMU). Det innebär att jag är en jvl på religionsfrågor framför allt när jag ser Jeopardy och spelar TP.
-
Den Missionskyrka jag var medlem i som barn, gjorde mycket bra framför allt när det gäller internationell solidaritet och utåtriktad verksamhet. Tyvärr var det en liten församling och till slut var de nödgade att samarbeta med Pingstvännerna. Jag var med på ett möte i Pingstkyrkan och blev rädd. De talade ett "konstigt" språk berättade jag för mamma (= talade i tungor) och då fick mamma nog och där tog min aktiva kyrkoverksamhet slut (ja, förutom de få gånger jag var med på Midnattsmässan i juletid och då var det i Svenska kyrkans regim). Dock kvarstår faktum att Missionskyrkan har bra verksamhet.
-
Därför är det med stor besvikelse jag läser Aftonbladet idag. Kom ihåg läsare - det här är inte Missionskyrkan! Det här är en liten församling (och jag vill absolut inte dra paralleller till Knutbyförsamlingen), så snälla - dra inte Missionskyrkan över en kam. Det här gäller en liten ort i Värmland. Jag hoppas innerligt att Missionskyrkan sätter ner foten och det räcker inte med det här pressmeddelandet som vid första anblicken inte försvarar de sexuella övergrepp som skett, men som i själva brödtexten gör precis det.
-
Samtidigt som jag skriver detta inlägg har jag Eurytmics låt Missonary Man i mitt huvud... hm

1 kommentar:

Maria Östberg Svanelind sa...

Din blogg är fantastiskt bra!/Maria