Bli supporter - Del IV

Socialdemokraternas höstkampanj har dragit igång. Temat Bli supporter används återigen. Denna gång kombineras torgmöten med dörrknackning. Dörrknackning har jag skrivit om tidigare och jag förundras över att dörrknackning faktiskt fungerar.
-
Jag har tidigare varit mycket kritisk till temat Bli supporter (läs här), men kampanjen växte i mina ögon och öron och den fungerade (läs här och här). Dock hade jag hoppats på att höstens kampanj skulle rikta sig till kvinnor. Nu riktar den sig till barnfamiljer som bor i hus. Fokus är skola och klimat.
-
Jag önskar att socialdemokraterna tar lärdom av Barack Obamas kampanj. Här har vi en kampanj som till stora delar äger rum på nätet och navet i kampanjen är mybarackobama. Läs mer om denna kampanj på AiP.
-
Själv är jag, tillsammans med Robert Carlsson, kampanjledare för Årsta-Enskede-Vantör. Det är ett hedersuppdrag och ett förtroendeuppdrag som kräver tid och engagemang. Just nu har jag dåligt samvete, för jag hinner i nuläget varken knacka dörr eller vara på något torgmöte.
-
Tidsbristen har varit så akut, att jag till och med avsagt mig mitt förtroendeuppdrag i styrelsen Bandhagen-Högdalens s-förening.
-
Det är bra att vi har vår- och höstkampanj, även när det inte är valtider. Vi har ju nämligen politiker, som bara dyker upp i valtider (och hur trovärdigt är det?!). Dock är jag rädd att vi sliter ut oss i förtid. Vi har tre viktiga val framför oss och vi borde nyttja de nya medierna mer (istället för att dra på oss dubbelsidig lunginflammation, när vi står på ett blåsigt torg och regnet bara öser ner).
-
Kampanjfilmer (såväl "hemmagjorda" som proffsiga), en interaktiv hemsida i stil med mybarackobama, bloggar... ja, det finns mycket man kan göra som tar mindre tid och kraft. Därtill är det lätt att ägna sig åt politiskt arbete på nätet, om man till exempel utnyttjar sin arbetsgivares tid (som jag gör just nu).

Inga kommentarer: