All publicitet är bra publicitet – eller?

Jag gillar inte den nya kampanjen Bli en supporter! Jag gillar den verkligen inte, men min
kompis Linda är med i den (det är hon med den lila sjalen och ögon som strålar) och därför låter jag kampanjfilmen få utrymme här på min blogg. Det enda som är bra är att man numer, med endast ett sms, kan bli medlem och det för 100 spänn. Vi kanske kan skrota de små medlemsblocken nu?

-
Jag har några frågor till de som skapade filmen:
-
- Vem/vilka vänder sig filmen till?
- Om man vill bli betalande medlem – vill man då bli supporter eller vill man, som min partikollega
Josefin Deiving så klokt sade, inte vara aktör? Vill man inte vara den som är ute på fotbollsplanen och gör mål eller åtminstone gör en assist (heter det så i fotbollstermer)?
- Hur mycket kostade filmen och materialet till kampanjen Bli en supporter?
-
Jag vet att vi inom socialdemokraterna har en förening som heter Gnagarsossarna (Gnagarsossen? Jag hittar ingen hemsida till dem). De har över 80 medlemmar. Vänder man sig måhända till de fotbollsintresserade svenskar som ännu inte är medlemmar?
-
Inom min bekantskapskrets är de flesta ganska ointresserade av fotboll. Yoga, pilates, lite simning, men fotbollskulturen har nog gått de flesta förbi. Jag själv hejar på St. Pauli (ett fotbollslag som fortfarande vänder sig till arbetarklassen. Läs
Ordfronts artikel för mer information) och Djurgården (och då menar jag inte herrlaget), men fråga någon annan i min bekantskapskrets vilket lag de hejar på och de ser ganska oförstående ut. Och handen på hjärtat - hur mycket arbetarklass är fotbollen nu för tiden? Den vänder sig till medelklassen. Dyra biljetter har ingen arbetare råd med.
-
Fråga dem istället om kultur... böcker, film, musik, konserter, museer – då går de igång. Fråga dem om vad som händer där de bor, då berättar de om utförsäljningarna, om hyreshöjningar och vidare om de hyresrätter som nu förvandlas till bostadsrätter.
-
Fråga dem om miljö och klimat – återigen visar de engagemang! Fråga dem om vad de tycker om kollektivtrafiken, om det höjda SL-kortet... De berättar gärna om orättvisorna, om de växande klyftorna i samhället och hur fel borgarnas politik slår, men fotboll – nej!
-
Mitt förslag till partistyrelsen är att pytsa ut pengar till de lokala föreningarna, så att dessa föreningar skulle kunna göra lokala kampanjfilmer... och när jag ändock är i farten, så titta gärna på en av Norges kampanjfilmer –
Kaptein Norge. Den är bra, mycket bra, bättre än Bli en supporter. Snälla, planka den och gör Mona Sahlin till en superhjälte!
-

Inga kommentarer: