Skrämselpropaganda

Jag kan inte koncentera mig idag. Jag sitter på mitt nya jobb och det finns nog 100 saker jag kan göra, men istället mal en reklamfilm i mitt bakhuvud. Jag vet inte vem som har gjort filmen, jag vet inte heller vilken organisation som står bakom denna kampanj, men här kommer en kortfattad beskrivning:
-
Snabba klipp på olika människor i olika miljöer. Ett sådant klipp är två tjejer som står på en gata och kysser varandra. Reklamfilmen avslutas i stil med "så här kan det gå om du dricker alkohol". -
Först hajar jag till, "wow två tjejer som kysser varandra, vad bra. Kul att ett företag vågar visa lesbisk kärlek. Det kanske är en reklamfilm för något dejtingföretag?". När sedan slutklämmen kom och det visade sig att de scener som de visade, var scener där folk super och gör dumma saker, då blev jag förbannad.
-
Klippet med de två tjejerna som kysser varandra innebär alltså följande: Om du, som heterosexuell tjej, är ute och dricker för mycket, kan det värsta hända, nämligen att du kysser en annan kvinna. Det innebär alltså att du bejakar din homosexuella alternativt bisexuella sida. Så undvik alkohol, för annars kommer du att stämplas som f l a t a. Att kyssa en annan tjej på fyllan är det värsta du kan göra!
-
Helvetes jla homofobisk reklamskit! Om någon som läser detta inlägg, vet vilken reklam det är och vidare vilken organisation som ligger bakom den - snälla, skriv till mig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grejen med den reklamen är väl ändå att den börjar med att tala om "positiva" saker - skänker lugn, tar bort svårmod, gör det lättare att våga visa sin kärlek etc (speakerrösten säger exempelvis under klippet med tjejerna som kysser varandra "du får de som är förälskade att göra något åt det" - det är alltså inte bara fyllehångel) för att sedan gå över till alkoholens mer allvarliga konsekvenser. Jag föreslår att du ser om reklamen i dess helhet. Personligen tycker jag att det är en mycket bra, effektiv (och inte ett dugg homofobisk) reklam.