Kom ut ur oppositionsgarderoben nu!

Jag läser på/i Aftonbladet att sossespöket i hög grad varit närvarande vid folkpartiets riksmöte. Är det inte förunderligt att borgarna inte har kommit ut ur oppositionsgarderoben ännu? När skall de inse att de är en del av regeringen? Jag kan bara dra en slutsats av sossetjatet. Folkpartiet och hela den borgerliga alliansen är rädda för socialdemokraterna. Den folkliga opinionen mot regeringspolitiken skrämmer mer än de vågar erkänna, skriver Åsa Petersen och jag håller med henne.
-
Men, att komma ut ur oppositionsgarderoben gäller också i hög grad för mitt eget parti. För visst är det svårt att vara i opposition, när man inte har varit det på 12 år. Borgarna är fenomenala på att vara i opposition. År ut och år in har de drivit oppositionspolitik. De har lovat guld och gröna skogar, när de var i opposition och nu befinner de sig plötsligt i regeringsställning och kan inte riktigt hantera det. De inser nu att ingen röstade fram borgarna till valvinst, de röstade snarare bort Göran Persson.
-
Vi socialdemokrater måste bli bäst på att vara i opposition och driva politik, detta för att vi aldrig mer skall hamna där igen! Det har varit en lång sorgeperiod efter valförlusten och visst är det tungt att vara i opposition och känna sig maktlös, men för att vinna valet 2010 krävs det att vi är en stark opposition. Vi är numer en motståndsrörelse som slåss mot högerns omvända Robin Hood-politik! En stark motståndsrörelse har förmågan att förändra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror också den självgodheten som lyser igenom i ditt inlägg också är orsaken till att vänstern blev bortröstad. Jag tror nog att vänstern är räddare för att inte bli valda än tvärtom. Högern har blivit så van vid att föra oppositionspolitik. Däremot famlar vänstern i mörker i den situationen.

Problemet med sossarna och orsaken till den vändande opinionen är Mona Sahlin. Hon är inte så populär som vänstern vill påskina, och att A-kassereformen är det som gjorde de flesta paranoida om högern är uppenbart.

På grund av att Sahlin kritiserar saker som svikna vallöften som hon skulle gjort själv så kan hon bara fånga in väljare som inte vet mycket om politik, men det håller inte.

Socialdemokraternas största kris kommer upprepa sig. Medan Anders Borg förklarar orsaken till en internationell finanskris så kommer sossarna att skylla den på högern, och det kommer driva väljarna tillbaks till högern. Sossarna har förlorat val i annalkande kristider, och sen skyllt problemen på högern efteråt. Det är väldigt oärligt.

Kan själv säga att jag inte är helt är nöjd med högerns politik i allt. Men överlag så känner jag mer förtroende för högern. Jag tror definitivt att sossarna skulle kunna driva en bra oppositionspolitik. Men för att göra det så måste dom sluta att se sig som det naturliga valet för en regering. En regering beslutar inte, utan den kan bara bedriva frågor, och därför är det inte alltid viktigt att vara i regeringsställning.

Ett exempel på hur långt man kan komma med ett samarbete trots att man inte är i regeringsställning är partnerskapslagstiftningen, som blev genomröstat i stort sett genom folkpartiet, Sossarna och vänsterpartiet var för det. Att se sig som maktlös bara för att man inte har flest i regeringsställning är lite patetiskt.

När ska svenk politik handla mer om att få saker gjorda än vilken ideologi ett parti har. Har tappat respekten för sossarna som hade så dåligt omdöme så dom valde Sahlin som partiledare. Bättre kvinnor måste det finnas i partiet...

Alexandra Einerstam sa...

Tobias. Jag gillar dina kommentarer. Jag gillar oliktänkare. Jag vet att högern inte har mandat för den politik de nu för. Skattereformer som gynnar de som redan har, a-kassan, utförsäljningen av allmännyttan, deras tafflighet i försvarsfrågor, vårdnadsbidraget (en eftergift till kd), avdrag för hushållsnära tjänster, förmögenhetsskatten, fastighetsskatten, vårdval Stockholm (snarare vårdslakt), onödiga avknoppningar av skolor (t.ex. Tibble gymnasium), sparkrav för socialen... Det är en omvänd Robin Hood-politik.
-
Vidare, vad icke-sossar glömmer bort är att vi inte är något parti i vanlig bemärkelse, utan en folkrörelse. Mona Sahlin är inte partiet, det är alla vi som är medlemmar och vidare alla som röstar på sossarna.
-
Att högern inte får några svar från socialdemokraterna i nuläget, beror på att rådslagen äger rum. Vi kommer att ge svar, när medlemmarna har bestämt vilken väg och vilken politik som s ska driva.
-
Om du läser min blogg regelbundet, vet du att jag även kan kritisera mitt parti.
-
Jag sväljer inte hela partiprogrammet med hull och hår. Jag behöver inte acceptera hela konceptetet, men socialdemokraterna är det parti som står mina värderingar närmast.

Anonym sa...

Jag tror faktiskt inte för det mesta att borgliga politiker går emot folkopinionen, och att Sossarna skulle vara mer en folkrörelse än ett annat parti är bara skrattretande och retorik. Det ni sossar glömmer bort är att ni inte är ett arbetarparti längre. För numera tjänar en snickare mer än en akademiker, eller någon som jobbar i offentliga sektorn. *hint hint*
Jag har övertygat människor som är sk arbetare att det finns poänger med att rösta höger.

A-kassan gynnar inte dom som redan har. Däremot skulle Monas förslag om att göra så att en människa som tjänar 33000 i månaden får 80 % det.

Jag är för övrigt för privatisering med skälet att vårdpersonal får skäligare löner och att privata sjukhus kan ha hårdare kontroll av staten. Statens sjukhus drivs jämt med besparingskrav och det är därför vårdköer blir längre. sjukförsäkringen ska vara statlig, och dom privata sjukförsäkringarna blev ju större innan regeringen Reinfeldt. Det är tragiskt att folk tecknar privata försäkringar för att få vård. Dessutom är det inte rätt att tvinga människor vänta så länge på en vanlig operation som dom gör idag.

Utförsäljningen av allmännyttan är definitivt en fråga som sossarna skenheligt menar att dom är emot. Den senaste undersökningen om man valde bättre sjukvård före sänkt skatt är ett skämt. Inte minst då dagarna efter då människor röstade på aftonbladet och Expressen om det var rätt att sänka skatterna och människor tyckte det.

Vårdnadsbidraget är inte en kvinnofälla, kvinnor kan faktiskt tänka själva även Mona Sahlin inte tror det. Däremot är jag riktigt tveksam till utformningen, och hur gynnar det dom som har när det är någon som inte jobbar som får det.

Vårdval Stockholm var en reform som genomfördes för snabbt, och det tycker man inom alliansen också. Att det skulle vara dåligt att man kan gå varsomhelst för att få vård och inte vara bunden till en sjukcentral är bra. Övriga utformningen är bristfällig. Men för en modern vård med VALFRIHET som sossar gillar att använda som ord, men inte som koncept är mycket märkbart. Jag hörde för övrigt att det var något som man snodde från sossestyrda landstinget i Halland.

Jag menar inte att sossarnas grundvärderingar är dåliga, utan jag uppfattar dom som väldigt liberala. Men jag tycker att svenska socialdemokraterna är för fokuserade på att folk ska få bidrag istället för att folk ska få jobb och vård. Dom som klarar av att jobba ska det, och dom som inte kan jobba låter bli. Allt inom rimlighet så klart. Inte som vissa skräckexempel.

Däremot så tycker jag att dom inte handlar rimligt när det gäller försvaret.
Allt som du klagar på med högern har Persson banat vägen för.

Jag kan säga att jag inte tycker att det är rätt att tvinga någon skola att bli privatskola. Men sossarnas sjuka Robin Hood-politik där man tar mycket från rika kommuner och lämnar väldigt lite åt dom rika är lika fel. Det är fel ur ett lokalpolitiskt perspektiv, och påminner om stöld. Vissa kommuner har till och med mer pengar än så kallade rika kommuner med det systemet. Det är inte rättvist det heller. Man kan ju fördela pengar men med viss rimlighet.

Man kan inte alltid ändra politiken efter en allmän opinion. Dels för att mediebilden inte alltid är rättfärdigad, och det som skrivs i medierna påverkar och ibland så är det inte lika sant som det är sagt. Att Sahlin och Östros försöker få det till att dom var orsaken till att jobb nu skapas, och till internationell högkonjunktur är det som får opinionen att äntligen vända. Sen att dom skyller lågkonjunkturen som nu är internationell på alliansen är retorik som hör hemma i nazityskland eller kommunistiska sovjetunionen och har inte mycket med verkligheten att göra. Alliansen har för övrigt "erkänt" att de goda tiderna beror på en högkonjunktur.

Det finns mycket bra som dom gjort också. Nystartsjobben, instegsjobb, mer fokus på rehablitering och tandvårdsreformen. Nu kommer valfläsket också, så nu kommer det ju vända kraftigt i opinionsundersökningarna.

Så det som du glömmer bort är att ett parti är en folkrörelse, om du säger att socialdemokraterna är en folkrörelse för att det står så nära facket, så är jag mer emot facket för att det tjänar partiet när det borde tjäna sina medlemmar. Kanske är det därför kommunals medlemmar är så underbetalda?

När det gäller förmögenhetsskatten så undrar jag varför sossarna ger amnesti till alla dom absolut rikaste att betala förmögenhetsskatt och menar att det är för dom fattigaste skull dom har den. Det är bara hyckleri, sen är det vi som sparar som inte är rika som får betala skatten. Inte rättvist.

Listan kan bli lång på varför jag inte är socialdemokrat. Men jag är mer socialliberal än konservativ. Men konservativ är så luddigt begrepp.