Kolonilotten är ett kulturarv!

Kolonilotten/koloniträdgården är en folkrörelse. Det är en rörelse som i Sverige är över 100 år gammal. Även folk utan trädgård, ska ha möjlighet att odla på en liten plätt, men det finns ingen hejd på girigheten ibland. För borgarna ser inte kolonilotten som något som befrämjar mångfald för flora och fauna, eller som gör att människor kan odla tomater, sallad och blommor... nej, de ser mark, mark, mark (DN).
-
Nu blir det inga 600-procentiga chockhöjningar säger finansborgarrådet Kristina Axén Olin till DN. Dock kan hon inte låta bli att tycka att folk betalar alldeles för lite för sina kolonilotter.
-
Min flickvän har en kolonilott i Snösätra/Rågsved. Igår planterade vi rabarber och andra växter, som vi fått av en annan kolonist vid namn Mervi (bara en sådan sak att kolonister byter plantor med varandra, är en underbar sak).
-
Åsas kolonilott är lite nedgången, ja hela koloniområdet förresten (för att uttrycka mig diplomatiskt). Den är ljusår från de koloniträdgårder vi till exempel ser i Tanto, men den är billig. Den ligger lite avsides och det är mycket jobb att göra med den, men de som har kolonilotter där visar odlarglädje. De är stolta över den lilla jordlapp de har där, som ger dem möjlighet att odla.
-
Jag har fått en liten plätt av Åsa för att skapa en örtagård. Jag drömmer om basilika, oregano, timjan, mejram och så Bohnenkraut. Jag tror att Bohnenkraut heter sommarkyndel på svenska. Det latinska namnet är satureja hortensis. Jag undrar om det finns att köpa i någon trädgårdshandel, eller om någon annan kolonist kanske vill dela med sig av den?
-
Så borgare, rör inte våra kolonilotter. Det finns andra värden än pengar här i livet.

Inga kommentarer: