Dyrt, dyrt, dyrt

Ja, inte märker jag av skattesänkningar och löneförhöjningar, då de äts upp av andra utgifter (SvD). Höjda priser på mat och kläder, hyreshöjningar och dyrare SL-kort (och jag lovar att de snart kommer att höja det igen) och nu ska vi bara inte börja tala om i n f l a t i o n e n.
-
Priset på ris har fördubblats (läs mer om detta på denna blogg), det märkte jag inte minst i min lokala matbutik, men vill man ha svamprisotto (som jag ville ha den dagen) då är det bara att bita i det sura äpplet.
-
Ja, klassklyftorna ökar... att gå på Operan är otänkbart, nu när en ordinarie biljett kostar 790 kronor (kanske har jag råd att gå en vanlig vardag?). Operans nya, exklusiva VIP-abonnemang är nog inte tänkt för min målgrupp. Kultur für alle?
-
De som säger att det inte är så stor skillnad mellan höger och vänster har fel. Jag märker dessa skillnader tydligt och jag är inte en av de sämst ställda (snarare närmar jag mig medelklass). Det finns människor i vårt avlånga land som lever på gränsen till fattigdom.

Inga kommentarer: