Britt Bohlin Olsson blir landshövding i Jämtland

I bevakningsbranschen finns det något som bland oss anställda heter "straffkommendering". Det innebär att om företaget vill bli av med oss för att vi är obekväma, hamnar vi på ett ställe som gör att de flesta av oss slutar frivilligt. Inom politiken heter denna "straffkommendering" landshövding, generaldirektör eller ambassadör. Det är egentligen inte en straffkommendering per se, men den signalerar ändock att den här personen har blivit obekväm.
-
Jag har alltid gillat Britt Bohlin Olsson. Hon är ingen politisk broiler som läst statsvetenskap och nationalekonomi. Britt Bohlin Olsson är genuin. Hon är utbildad habiliteringsassistent och har jobbat sig uppåt i partiet. Hon är duktig!
-
Att hon blivit petat från posten som gruppledare i riksdagen för socialdemokraterna, är inte fallet hävdar hon å det bestämdaste: Det är det dummaste jag någonsin hört, säger hon till DN. Vad ska hon annars säga?
-
Redan i januari detta år, när Pär Nuder fick lämna posten som ekonomisk taleman, surrade det rykten om att även Britt Bohlin Olsson skulle få lämna posten som gruppledare. Att det tre månader senare så sker, är för mig ingen nyhet.
-
Jag håller fast vid att Mona Sahlin har rätt att välja de hon vill jobba med, men Britt Bohlin Olsson behövs i hög grad. Om nu Sahlin byter ut Bohlin mot Sven-Erik Östberg, då blir jag grymt besviken.
-
Finns det några kvinnor kvar i kretsen kring Mona Sahlin? Är Sahlin rädd för starka kvinnor? Det är väl bara en tidsfråga innan Marita Ulvskog också ryker.
-
Om det är så att Bohlin verkligen vill bli landshövding, vill jag passa på att gratulera henne och önska henne lycka till.
-
Svt
-
Andra som bloggar om detta: Politikerbloggen, Jonas Morian och andra

Inga kommentarer: