Ekologiskt, biodynamiskt, rättvisemärkt och närodlat

Efterfrågan på ekologiska produkter ökar läser jag i DN. Det är jättebra! Dock finns det ett aber - ofta (inte alltid) är dessa produkter dyrare och för folk med tunna plånböcker är det inte alltid så lätt att alltid handla ekologiskt, biodynamiskt och närodlat.
-
När jag arbetade i Tyskland (om man nu anser att Schwaben är Tyskland. De talar ju ett helt annat språk där, nej skämt åsido...) upptäckte jag att många ekologiska och biodynamiska produkterna var lika dyra, ibland även billigare än de gängse produkterna. Vad tror ni jag valde?
-
Jag åt bland annat en fantastisk, biodynamisk camembert och drack Alpenmilch från en liten bondgård. Om jag inte missminner mig, så var produkterna från Bioland, men Tyskland är som bekant stort, med många invånare, vilket genererar i många företag med biodynamisk och ekologisk inriktning.
-
Jag gillar förresten starkt Saltå Kvarn. Därtill gillar jag designen på produkterna. Den grafiska formgivaren Karin Huber har även fått pris för detta. I min konsumbutik är exempelvis en burk borlottibönor från Saltå Kvarn billigare än Zeta.
-
Jag har en dröm att vi i Sverige skattesubventionerar dessa produkter, så att dessa blir billigare eller lika dyra... så att alla medborgare har råd att köpa ekologiskt, närodlat, biodynamiskt et cetera. I nuläget är det tyvärr en klassfråga. Många måste avstå från ekologiskt och närproducerat, eftersom de inte har råd.
-
Det är i varje fall en skattesubvention som slår subventionerna för hushållsnära tjänster med hästlängder!

Inga kommentarer: