Takvandringar (och lite om Kultur für alle)

Jag tänkte passa på att göra lite reklam för takvandringar av gamla riksdaghuset på Riddarholmen.
-
Jag gillar skarpt guiden Ylva da Silvas visningar av Riksdagen (och så är hon en intressant person att prata med). Nu guidar hon (och ytterligare en riksdagsguide vid namn Marco) även på Riddarholmen. Det är alltså numer möjligt att takvandra där. Takvandringen sker alltså på det gamla riksdagshuset.
Jag anser dock att bästa utsikten från Riddarholmen sker från Riddarholmskyrkans spira (där jag var uppe några gånger, när jag guidade för De Kungliga Hovstaterna). Så länge gemene man inte har tillgång till Riddarholmskyrkans spira, är takvandringarna ett ypperligt tillfälle att få uppleva en hisnande (stavas det med ett s eller två?) utsikt och en rolig upplevelse.
-
Artiklar om takvandringar finns på/i DN och Stockholm City. För att boka en takvandring - klicka här.
-
För er som aldrig varit på visning av nuvarande riksdag, så rekommenderar jag en visning även där. Visningar sker varje vardag nu under sommaren (11, 12:30, 14 och 15:30) och jag hoppas ni får gå med en av mina favoritguider - Ylva da Silva eller Håkan Frändén, (nåja, de andra är också hyfsade, men deras visningar är bäst, bäst, bäst). Ja och så är guidningarna av nuvarande riksdag gratis.
-
Det är synd att kulvertsystemet inte hinns med, men om ni i höst går en konstvisning (helgfria måndagar, klockan 18), får ni möjlighet att se delar av det. Min favoritkulvert är den kulvert som leder till moderaternas partikansli Neptunus. Den som inrett kulverten är samma person som är arkitekt bakom Medeltidsmuseet (som tyvärr är stängt över sommaren). Just nu minns jag inte namnet på personen... hm... Ryd kanske?
-
Detta får mig vidare att "osökt" komma in på Regeringen Reinfeldt som rev upp socialdemokraternas fri entré-reform på samtliga statliga museer, vilket innebar att museerna förlorade i genomsnitt var tredje besökare.
-
För Regeringen Reinfeldt gäller nämligen inte Kultur für alle... Snart kostar det väl pengar på biblioteken också.
-
Passa på och skriv på uppropet Fritt museum!

-
(FOTO: Moa Karlberg/DN)

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Men var inte takvandringen ganska kort? Jag har hört uppgifter på 45 minuter, och jag vill ju se mer än så! Annars är jag väldigt sugen på att köra en vandring.

Alexandra Einerstam sa...

Jo, Fred... det stämmer, men 45 minuter på ett tak... hur länge vill du vandra omkring där?