United States of Sweden = Låglönelandet

Jag gillar den tanken, att din dröm kan bli verklighet, sade Maud Olofsson till SvD för några dagar sedan. The American Dream vill Olofsson och övriga i Regeringen ska bli verklighet även i Sverige. Javisst är vi alla för att dröm skall kunna bli verklighet, men om det innebär ett låglöneland där endast ett fåtal har möjlighet att förverkliga sin dröm, eventuellt på bekostnad av andra människor, då vill inte jag vara med och leka.

Borgarnas skattepolitik är starkt inspirerad av USA och nu kommer nästa utspel från Regeringen - företagare ska kunna direktrekrytera personal från länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES och Schweiz. Möjligheten för fack och AMS att kontrollera företagarna försvinner (DN). Regeringen, med Tobias Billström i spetsen, kallar det för att underlätta för arbetskraftsinvandring.

LO och socialdemokraterna är kritiska. Det försvagar fackförbunden anser LO och sossarna och varnar vidare för lönedumpning. De betonar dock att de är positiva till arbetskraftsinvandring.

Naturligtvis tillbakavisar Tobias Billström kritiken.

En något underlig debatt ägde rum i TV4:s morgonprogram i morse. Billström var på plats medan Wanja Lundby-Wedin endast fanns att tillgå per telefon. Detta resulterade i att Billström fick mer mediautrymme. De båda anklagade varandra för att ljuga. Dock hade Billström rätt i en sak, nämligen den LO-artikel om arbetskraftsinvandring, som finns att tillgå på nätet (och där håller jag faktiskt med Billström *kors i taket*).

Jag är för arbetskraftsinvandring. Nyckelkompetens som saknas i Sverige behöver vi rekrytera från utlandet. Dock bör vi parallellt ta hand om de personer som redan befinner sig i Sverige, (ekonomer, läkare, ingenjörer et cetera som nu jobbar som exempelvis taxichaufförer, spärrvakter, städare...).

Ta tillvara på den kompetensen och gör det lättare för de immigranter som redan har nyckelkompetens.

Arbetslösa i Sverige bör också få möjlighet att lättare studera till de yrken det är bristvara på. Det innebär bland annat att vi ska göra det lättare för människor att studera vid universitet och högskola. Förbättra villkoren för studenterna! Höj studiemedlen, fixa billigare boende och gör det lättare för folk att läsa upp sina betyg på Komvux.

Vidare är jag livrädd för lönedumpning. Är det en sådan arbetsmarknad vi svenskar vill ha? En arbetsmarknad som finns i USA? Borgarna vill naturligvis ha det så.

För några år sedan skrev Barbara Ehrenreich en bok som heter Barskrapad. Hon wallraffade som bland annat som vård- och affärsbiträde, servitris och städerska i USA. En av recensionerna av boken lyder som följer:

Det är politiskt sprängstoff det här. Inte minst i valtider i ett Sverige där moderaterna argumenterar för att arbetsgivaren ska kunna skriva personliga avtal med den arbetstagande, utan hänsyn till kollektivavtal och utan den bestämmelse om minimilön som i USA åtminstone förhindrar direkt livegenskap.
(Patrik Svensson, Sydsvenska Dagbladet)
Läs även Cecilia Malmströms (socialliberal folkpartist) briljanta recension av boken i ETC.
Maud Olofsson har uppenbarligen inte läst Barskrapad, så inte heller Tobias Billström.
Javisst är jag för arbetskraftsinvandring, men om vi närmar oss lönedumpning, låglöneland och utnyttjande av denna arbetskraft, då är Regeringen ute på hal is.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror stenhårt på livet som ett nollsummespel. Ska jag bli rik så måste någon annan bli fattig, ska jag bli lycklig så måste någon annan bli olycklig. Kan jag få en kompetens som jag behöver billigare genom att anställa utomeuropeisk kompetens så varför inte? 1 + -1 = 0