Manifestation mot Moldavien

Ibland blir jag glad. Jag blir bland annat glad när heterosexuella ställer sig på barrikaderna och ropar att hbt-personers fri- och rättigheter är mänskliga rättigheter.
Vi ser en ökad homofobi i vissa delar av världen och nu måste vi sätta ner foten och säga nej. Vi måste tydligt visa att vi fördömer kränkningar av de mänskliga rättigheterna och att vi stödjer yttrandefriheten. Carin Jämtin är en person som gör mig glad idag.
Klockan 15:00 idag kommer en manifestation att äga rum utanför Moldaviens ambassad. Bakom manifestationen står RFSL och Sveriges förenade gaystudenter. Carin Jämtin kommer att tala vid denna demonstration. Carin Jämtin gör mig stolt!
Bakgrunden till manifestationen är (som vanligt tänkte jag skriva) att myndigheterna i Moldavien vill, för tredje året i rad, förbjuda alla prideaktiviteter i huvudstaden Chisinau. Att Moldaviens Högsta Domstol har sagt att det är olagligt att förbjuda pride-firandet skiter myndigheterna i Chisinau fullständigt i.
Moldaviens ambassad ligger på Engelbrektsgatan 10, för er som vill vara med och visa att vi fördömer kränkningar av de mänskliga rättigheterna och stödjer yttrandefriheten!

Internationell solidaritet!



(Foto: Yvonne Åsell, SvD)

Inga kommentarer: