Bloggfavoriter

Kent Persson uppmanar bloggare att lista sina favoritbloggare.

Johan Westerholm har gjort en 10-i-topp-lista och jag delar hans uppfattning om bloggaren som befinner sig på Westerholms första plats - Marika Lindgren Åsbrink (som bloggar på Storstad). Jag delar även hans uppfattning om Tokmoderaten (som jag dedikerat ett helt inlägg åt).

Kristian Krassman (In Your Face) fick mig att börja blogga.

Jag gillar Kulturbloggen som postar ett och annat inlägg om kulturpolitik. Jag gillar även den blogg som är navet i nätverket NetRoots - S-buzz.

Immanuel Brändemo har en fantastisk blogg som heter Trollhare. Den läser jag ofta, även om jag har synpunkter på hur ett och annat inlägg ser ut (inläggen kan vara något röriga som fallet också är med Claes Krantz blogg). Fetstil och kursivt om vartannat. Stora textsjok som gör det svårt att ta till sig innehållet ibland. Brändemo har vidare en förmåga att "övertagga" sina inlägg. Jag betonar dock att de skriver bra texter.

Emma (egentligen Marie Andersson) med bloggen Opassande har en särställning i bloggosfären och så även i mitt blogghjärta. En annan, något udda blogg, som funnits med i en evinnerlighet är Stationsvakt. Upphovsmannen till denna blogg heter Johnny Söderberg och förutom att vi är bloggkollegor är vi även arbetskamrater.

Konsumbloggen har tyvärr gått i graven, men inläggen går att läsa om och om igen. Läs och skratta (eller gråt om du så vill). En uppmaning till Mattias (ja, han heter så. Han har detta år "kommit ut ur garderoben") blir därmed: väck liv i Konsumbloggen igen!

Jag är inte någon Rob Fleming (huvudperson i Nick Hornbys bok High Fidelity) som är en fena på att sätta ihop en fem-i-topp-lista över till exempel sina fem mest minnesvärda seperationer eller de fem bästa gitarrsolona genom tiderna. Därför är Kent Perssons utmaning oerhört svår för mig.

bloggar.se ser jag vilka jag länkar till oftast, men det är omöjligt att rangordna dem. Jag har tidigare lyft några bloggare, som jag vill att fler ska läsa (se nedan). Jag vet att jag nu har "glömt" att nämna åtminstone tio till som är mina favoriter, men jag väljer att stoppa här och hoppas att bloggkollegor, som inte nämnts i detta inlägg, ändock vet att även de finns i mitt blogghjärta.

Till syvende och sist kan jag avslöja att i slutet av denna vecka eller i början av nästa vecka, kommer Cision lägga till ytterligare en kategori i Bloggtoppen - HBT- och där kommer denna blogg att finnas med, så håll utkik på Cision.

Stefan Wikén - en nätrot bland många, Viktor Svedberg - en nätrot bland många och [Mikrointervju] Lukas Romson.

1 kommentar:

Kalle sa...

Det räcker helt för min del ! HBT och sosseriet på samma blogg. Mer än en vanlig och normal människa kan läsa. Äckelvarning för båda !
By by !