Moderaterna förhalar sprututbytesfrågan igen

Det finns tydliga belägg för att sprututbytesprogram minskar smittorisken för HIV och Hepatit C. Jag kan inte hitta några rationella argument mot att göra vad vi kan för att minska denna smittorisk hos utsatta grupper och ställer mig därför frågan: Var är de rationella skälen mot sprututbyte, UNF, Filippa Reinfeldt och Helene Sigfridsson?

Ovanstående skriver Christian Valtersson på sin blogg.

Via Peter Andersson läser jag dagens debattartikel på Brännpunkt där motståndare skriver att sprututbyte inte räddar liv.

Förra året var cirka 7 procent av Stockholms manliga narkomaner hivpositiva och cirka 6 procent av de kvinnliga. Över 80 procent har hepatit C. Jag anser att vi bör pröva ett sprututbytesprogram, i kombination med hjälpinsatser, här i Stockholm. Det är ingen universallösning, men om det hindrar några människor från att bli smittade, eller några får hjälp ut ur sitt missbruk, då är det värt att pröva.

Läs även Bengt Ljungbergs artikel Sprututbyte för narkomaner.

[UPPDATERAT]

Peter Andersson meddelar att beslutet blev ett JA!

1 kommentar:

Anders Grönman sa...

Jag är skeptisk till detta. Skall vi verkligen uppmuntra narkomaner till att fortsätta med droger?