How can you live with yourself?

På väg till jobbet läser jag i Metro om Göran Lindberg. Han åtalas på 23 punkter. Våldtäkter, koppleri och sexköp. Ovan (klicka på bilden, så blir den större), Lindbergs egna ord. Aftonbladet skriver om hur Göran Lindberg kan leva med sig själv. Jag har däremot svårare att förstå hans dubbelliv. Lindberg får mig att tänka på den fiktiva Bruce Wayne, men i motsats till Wayne (som förvandlas till Batman nattetid) förvandlas Lindberg till en torsk (och våldtäktsman?). Eva Franchell skriver:

Göran Lindberg var ju inte vilken sexköpare som helst. Han har varit polischef i
Uppsala, rektor för Polishögskolan och polisens föreläsare i jämställdhetsfrågor. Han var en manlig medelålders feminist som höll mjuka föreläsningar, en oemotståndlig kombination för ministrar och politiskt korrekta konferensarrangörer. I januari förra året samlade han till exempel domare, åklagare och advokater till en föreläsning på Polishögskolans konferensgård vid Brunnsviken i Stockholm. ”Så här går det till när en kvinna bryts ner”, sa han och rev sönder ett papper bit för bit. Psykologen Ulf Åsgård menar att budskapet nog var riktat mot föreläsaren Göran Lindberg själv.
Jag är så förbannad på Göran Lindberg. Därför tillägnar jag honom Kristoffer Åströms låt How can you live with yourself?:

Inga kommentarer: