Normbryterskan

Nej, det kom egentligen inte som en nyhet, men jag blev ändock glad när jag läste Liza Marklunds krönika i gårdagens Expressen.

Mona Sahlin brukar å ena sidan säga att hon inte gick med i partiet utan att hon gick med i Olof Palme. Jag å andra sidan brukar säga att jag inte gick med i partiet utan att jag gick med i Mona Sahlin.

Många S-märkta bloggare skrev om Marklunds krönika igår (ett axplock:

Det känns som om Liza Marklund idag bröt barrikader och trängde igenom förbjuden område, Peter Andersson.

Pang på rödbetan/Mitt i prick/Huvudet på spiken/Tack Liza Marklund!, Helena Stenberg.

Men det är inte detta som gör att jag gillar Mona, utan det faktum att hon, precis som Liza Marklund skriver, står ut. Jag gillar nämligen politiker som vågar bryta mot normen, och det har alltid Mona vågat, Viktor Tullgren.

Med ett leende på läpparna lämnar jag nu tangentbordet för att ge mig ut på stan, ett leende som funderar över vilken krönikör och författare som kommer att prisa Maud Olofsson i en liknande artikel som Liza Marklunds, Kristian Krassman.

Martin Moberg, Berit Högman, Rasmus Lenefors, Eva Buskas, Roger Jönsson, Johan Westerholm
Foto: Aftonbladet

3 kommentarer:

Ilona sa...

Bra huvudkrönika men jag får inte det hon skriver om solidaritet att gå ihop med hennes stöd till företag som säger upp alla anställda för att istället gå över till hyrpersonal, som finns i en liten sidokrönika.

Eller tycker socialdemokraterna att företag som sparkar anställda p.g.a. arbetsbrist för att istället helt övergå till hyrpersonal gör rätt?

Alexandra Einerstam sa...

Du har rätt Ilona - jag är också emot att företag först sparkar personal för att sedan hyra in personal. Jag tycker du ska mejla Marklund och fråga vad hon menar.

ilona sa...

Det har jag gjort, tillsammans med lite fakta och länkar. Väntar fortfarande på svar. Man får hoppas att Marklund inte är påläst utan tror att det bara handlar om huruvida ett företag ska få komplettera med bemanningsföretag.

För man kan ju inte tycka att det är fel när Urban Outfitters gör så men tycka att det är rätt när ett flygbolag gör så, bara för att man själv drabbas mer av inställda flyg än av facklig blockad mot ett klädföretag.