Skamligt, ta mig fan (Del II)

För några dagar sedan publicerade jag ovanstående annons som tidningen Dagen vägrade ta in. Idag lyssnade jag på en debatt mellan chefredaktören Elisabeth Sandlund och lägerledaren Erik Andersson i P1 Morgon. Enligt Sandlund finns det andra alternativ för kristna hbtq-personer att "leva ut" sin sexualitet än ungdomsläger - celibat. Hon talade vidare om att hbt-personer "brottas med sin sexualitet". Johan Hilton skriver:

Brottningsmetaforen är en gammal klassiker i sammanhanget och tillämpas bland annat av homobotarorganisationen Medvandrarna. (Läs mitt sex år gamla wallraffreportage om rörelsen här.) Budskapet är underförstått: det går – möjligen via en hammer lock i form av böner och själavård – att sopa banan med sitt sexuella begär.
Jag är inte kristen, men min fru är det (hon är till och med kyrkopolitiker). Hur Dagen och framför allt dess chefredaktör Sandlund ser på hbt-personer är skrämmande. De uttalanden som Sandlund gör i intervjun ("brottas med sin sexualitet", "utlevd homosexualitet", "reagerade med sorg och bestörtning på beslutet om homoäktenskap"...) gör inte livet lättare för kristna hbt-personer.
Emanuel Karlsten skriver:

Och jag lider så med mina fd arbetskamrater. Jag vet att många av dem tycker att beslutet är tragiskt. Att den tidning som precis vunnit bred trovärdighet nu åter –korrekt eller ej spelar ingen roll – får stämpeln som bindgalna homofober. Och hela frikyrkan med dem.
Kristna hbt-personer och kristna som tror på alla människors lika värde och lika rätt borde egentligen säga upp sin prenumeration på Dagen, men vad finns det för alternativ? Världen idag? Som kristen Socialdemokrat kan man ju alltid prenumerera på Broderskap. Nej, Dagen borde göra bot och bättring. Visa Sverige och omvärlden att Dagen följer tiden och är en tidning som tror på alla människors lika värde och lika rätt.
Andra som bloggar om detta är Marta Axner och Ilona Szatmari Waldau

Inga kommentarer: