Min Stålhästen

Efter lång och tålmodig väntan fick jag äntligen hämta mitt exemplar av cykeln Stålhästen. Den var värd den långa väntan. Min händiga fru fick montera ihop cykeln. Det gick i ett huj (om man bortser från frampakethållaren).

Tidigare har jag haft en 16-växlad cykel. Jag har knappt cyklat på den, för den har varit så tung och trög. När jag tog en premiärtur till Skogskyrkogården med min Stålhästen, kom cykelglädjen åter. Den var lättcyklad! I nedförsbackar susade jag förbi min fru (som har en Skeppshult) och uppförsbackarna var inte så tuffa som jag hade räknat med.

Jag fick en riktig nostalgitripp. Min mamma har nämligen ropat in en och annan gammal cykel på auktion och dessa cyklar utan växlar, med fotbroms och med ballongdäck har alltid varit en fröjd att cykla på, ja - fram tills dess att de blev stulna. När jag pluggade i Uppsala blev jag av med tre cyklar. Den jag minns bäst var en cykel som jag hade målat svart med röda hällristningar. Tre dagar hann jag cykla på den innan den blev stulen.

Det försvinner ju även cyklar i Stockholm och jag håller det för troligt att även denna cykel kommer någon att sno, men den här gången har jag skaffat mig en rejäl cykelförsäkring.


Lådan har jag fått från Citygross (tack Camilla Mathsson Kolonial/Specialvaruchef!). Dock var den lite för stor, så vi fick såga till den. Äppellådan passar utmärkt, åtminstone tills jag får råd med en Bates porter crate.


Bakpakethållaren har min svärfar Ulf fixat i ordning. Han hade en fått en gammal, rostig Svalan som han slaktade. Ulf sandblästrade pakethållaren och hans granne lackerade den. Grannen hade inget mattsvart lack, men det gör inget. Den blev görsnygg, eller vad tycker ni?



Inom snar framtid kommer jag att skriva ett långt inlägg om hur vi förvandlar Stockholm till en riktig cykelstad. Vi Socialdemokrater i Stockholm har många förslag på hur vi ska gå tillväga för att detta skall ske. Här kan ni bland annat läsa om ett av dessa förslag. Tyvärr har vi en borgerliga majoriteten som bromsar Stockholms utveckling som cykelstad.


Fler bilder på min Stålhästen finns här.


4 kommentarer:

Magnus Axelsson sa...

Jag är lite sugen på att köpa en Stålhästen. Hur är kvalitén?

Erik sa...

Instämmer i Magnus' fråga. Håller den måttet fortfarande?

Anonym sa...

Håller din cykel fortfarande? Hur har kvalitén varit?

MVH

Marcus

Łukasz S. sa...

Hej! Undrar om hur man monterar trälådan på själva pakethållaren?

Mvh
Lukasz