Bygg bort bostadsbristen

Hyresgästföreningens slutrapport: 68 800 unga saknar egen bostad i bostadsbristens Stockholm. Och märkväl, då talar vi endast om unga vuxna.



Jag minns mitt första boende i Stockholm. Efter avslutade universitetsstudier i Uppsala fick jag jobb som museilärare vid de Kungliga hovstaterna (för att två år senare börja jobba som väktare på ett bevakningsföretag). Jag pendlade några år från Uppsala till Stockholm, men efter en vinter med inställda tåg, beslutade jag och min dåvarande flickvän att flytta till huvudstaden. Och nej... ingen av oss hade stått tillräckligt länge i Stockholms bostadskö för att få ett förstahandskontrakt.


En av de kunder jag jobbade för hade byggt ett hus, men ville ha kvar lägenheten i Björknäs. Han erbjöd sig då att hyra ut lägenheten till oss. Svart. Utan rättigheter. Det var inte ens ett andrahandskontrakt. Ja, det tog några år innan jag fick ett förstahandskontrakt i Stockholm, men vilken känsla det var. Det må ha varit hos en privatvärd. Hyran var svinhög, men det var mitt eget krypin. 35 kvadratmeter i Högdalen. För fyra år sedan träffade jag Åsa. Efter ett år flyttade hon in i min etta. Det blev förstås trångt och tack vare bostadsförmedlingen fick vi en lägenhet i Farsta. En nyproduktion. Svindyr hyra, men återigen ett förstahandskontrakt.


Oavsett vilket politiskt block som styr Stockholm så är det dags nu - dags att bygga bort bostadsbristen. Bara gör det! Nu!


Barbro Engman på samma tema.

Inga kommentarer: