Schwarz-Rot-Gold

Fotbolls-VM i Tyskland 2006 var en milstolpe för den tyska flaggan. Plötsligt såg man den tyska flaggan överallt. Tyskarna hade, fram tills 2006, varit väldigt restriktiva med att vifta med tyska flaggor och det krävs ingen Einstein för att förstå varför: Andra världskriget, röda fanor med svarta swastikor, nazister...

Dock råder fortfarande en viss försiktighet. Ambassader som Finland, Japan och USA här i Stockholm stoltserar med sina respektive flaggor medan man verkligen får leta efter en Bundesflagge vid den nybyggda tyska ambassaden.

Vad som föranleder detta inlägg är att jag åkte tunnelbana idag. Två polska herrar tittade på min tröja och även om de talade polska, tyckte jag mig urskilja ordet "nazi". Till saken hör att de båda herrarna flyttade sig till en annan plats i vagnen. Den tröja jag vid tillfället bar, liknar denna.

66 år efter Andra världskrigets slut och fortfarande måste tyskarna (även halvtyskar som jag) bära den kollektiva skulden.

Inga kommentarer: