Matlådan

Det råder inga tvivel att man sparar pengar genom att ha matlåda med sig till jobbet. Kostnaden för att äta lunch ute varje arbetsdag skiljer sig, men det finns tusenlappar att spara i och med matlådan. 

För Åsa och mig handlar det inte blott och bart om pengar. Det handlar även om veta vad vi äter. I mitt fall har jag en känslig mage. En restaurang med dålig livsmedelshygien och matförgiftningen kommer som ett brev på posten (och med den är förlorad arbetsinkomst är ett faktum). Jag kan vidare vara säker på att nötköttfärsen är färsk och svensk, så även Bjärekycklingen. Är du säker på att sjötungan på din lunchtallrik är sjötunga? Åsnekött på tallriken är dock lika vanligt som råttan i pizzan.

Då jag i nio fall av 10 har matlåda med mig till jobbet, kräver det en viss planering. Inte alltid, men det finns mat som inte funkar i mikrovågsugnen. Potatis (oavsett om den är kokt, pressad eller förvandlats till potatisgratäng eller mos) blir sällan bra i mikron. Den går att äta, men då måste det finnas rikligt med sås till. Potatismoset måste vara lösare än vanligt och potatisgratängen ser inte riktigt ut som den gjorde kvällen innan (grädden har förvandlats till skirat smör). Att värma fisk i mikro är en styggelse. Doften av kattmat hänger kvar i pentryt till kollegornas förtret. Jag anser därför att man aldrig, aldrig, aldrig ska ha fisk i matlådan (åtminstone inte fisk som måste värmas). 

Sallader går att variera i det oändliga. Dock är det inte så kul att vintertid äta en kall pasta- eller potatissallad. Jag tycker att grytor och soppor passar ypperligt för uppvärmning. Gulasch (soppa eller gryta) tillsammans med en fralla klarar man sig länge på. Spaghetti med köttfärssås/quornsås är aldrig fel. Carbonara funkar sällan att värma upp i mikron. Den blir nämligen lätt torr. Lasagne och paj är som gjorda för matlådan. Pizza är en annan höjdare. Matiga smörgåsar kan man lätt göra hemma. Vad kostar en köttbullsmacka eller wrap nu för tiden? Borde förresten inte söndagssteken få en renässans snart? Steken räcker till såväl matlådor (med sås, potatis och grönsaker) som hemmagjord pytt i panna. Eller varför inte inspireras av danskarnas smørrebrød och ha en eller två rejäla skivor på ett rågbröd?

En frys fylld med matlådor (eller bas till matlåda) är bra att ha de gånger man inte orkar eller har lust att laga mat. Se där - tomat- och salviasås 2 portioner - då är det ju bara att koka pasta och riva parmesan. 

För att bli en mästare på matlådor krävs dock att man måste "offra" några timmar en lördag eller söndag åt mat- och bakprojekt alternativt att maten man lagar på kvällen också ska fungera (och räcka) till nästa dags matlåda.

Att laga mat tillsammans, att lyssna på ett intressant radioprogram eller någon spellista på spotify, ja kanske smutta på ett glas vin medan man lagar maten underlättar. Ibland tryter tyvärr fantasin när man sitter vid köksbordet och planerar veckomenyer. Mitt tips är att spara varje veckomeny. Låt dig också inspireras av restaurangers veckomenyer. Och du... du behöver inte planka rakt av - ta det bästa från restaurangens veckomeny och kombinera din egen. Du behöver således inte fylla matlådan med marinerat grönsaksspett med aivarkräm, rökt majonäs, humus och rostad cous-cous, men de marinerade grönsaksspetten, cous-cousen (tillagad på vanligt sätt) och kanske en hemmagjord tzatziki eller humus räcker gott och väl.

Jag tycker definitivt att matlådor är värt besväret. Att investera i en eller två snygga och/eller (även om SIA-glasslådorna funkar ypperligt. Framför allt läcker de inte) praktiska matlådor är ytterligare ett tips jag vill ge.

I min matlåda från Granit (bilden ovan) har jag idag kokt potatis, en stor oxrullad med kopiösa mängder gräddsås och lingonsylt. Smaklig spis!

Foto: Kwaai.se

Inga kommentarer: