Det är inte alla som gillar det Mona Sahlin gör. Här i bloggbaren har Peter Gustavsson riktat skarp kritik mot Sahlins kupp igår. Inlägget är titulerat Låt idag bli en engångshändelse! Läs gärna inlägget. Gustavsson sade till mig att han kunde ha varit ännu mer elak i sitt inlägg, så betänk att detta är en nedtonad version av vad Gustavsson egentligen tycker och tänker.
-
Hur skall jag nu uttrycka mig, jag gillade Sahlins så kallade kupp igår. Kommer ni ihåg Henrik Brors "analys" i DN för ett tag sedan? I dagens DN kommer Brors med en ny analys och kallar det för en "fräck maktkupp".
-
Gårdagens tilltag var nödvändigt, trots att vi är ett folkrörelseparti. Vi kan inte som Roger Mogert och många andra sossar försvara den gamla skolan. Mycket av den skolpolitik som socialdemokraterna har fört tidigare har varit bra och är bra. Vi har till exempel världens bästa förskola, som går på export.
-
Varför satte då Sahlin ner foten och visade att hon var den starka partiordförande som Fredrik Reinfeldt & CO, säger att hon inte är? Därför att hon just ville visa att hon är en stark partiledare och därför att hon ville få "småsakerna" ur världen.
-
För handen på hjärtat - keps och mobiltelefoner, tidigare betyg, ska verkligen vår skolpolitik handla om det? Det har saknats visioner för skolan. Vi måste sluta gå in i skolan och peka på enskilda saker. Det handlar om att sätta eleven i centrum och inte bara eleven, utan alla som arbetar i skolan. Det handlar om att hitta nya verktyg för att utforma världens bästa skola, en skola som följer med i utvecklingen.
-
Det är också ett smart drag, för att testa Jan Björklund. Är Björklund villig att samarbeta över blockgränserna beträffande skolan, eller är det som vanligt bara tomma ord?
-
Nu kan vi sossar sluta prata om ordningsregler, nationella prov och betyg och fokusera på pudelns kärna.
-
Och nej, Mona Sahlin håller inte på att förvandlas till en diktatorisk Göran Persson, så ja, detta var en engångsförteelse.
Ledig onsdag
3 dagar sedan
5 kommentarer:
Word!
"Det handlar om att sätta eleven i centrum och inte bara eleven, utan alla som arbetar i skolan. Det handlar om att hitta nya verktyg för att utforma världens bästa skola, en skola som följer med i utvecklingen."
Var tvungen att läsa texten ovan ett par gånger innan jag insåg att den inte egentligen säger någonting. Vad du säger är alltså att vi ska sluta fokusera på småsaker och koncentrera oss på flum?
Jag tycker att ditt inlägg är mycket märkligt. Det enda jag får ut av det egentligen är att du stödjer ett odemokratiskt tilltag av vår partiordförande. Att svänga 180 grader från ett kongressbeslut, bara för att en enda person vill är inte OK. Och om det är att vara folkrörelse att tillåta sådant här, ja då ser jag hellre att vi blir den numera så omtalade reklambyrån.
Vem är det egentligen som vill tillbaka till den gamla skolan? Såvitt jag vet är det ju väldigt länge sedan barnen fick betyg redan i sjätte klass. Jag anser att Roger Mogert med flera med förtjänst argumenterade för en egen socialdemokratisk skolpolitik utifrån våra värderingar.
Det är nog en grov överdrift att kalla det här draget smart: det enda man nu lyckats åstadkomma, förutom att närapå räcka fingret åt partidemokratin och att faktiskt sätta betygsfrågan i centrum (!), är ett nej till samverkan från högern (1). Det här är ju deras drömläge: en socialdemokrati som närmar sig deras politik. Då ger vi ju dem utrymme att röra sig ännu längre högerut.
Titta på Danmark hur det blev när socialdemokraterne accepterade den borgerliga regeringens skattestopp och Europas hårdaste och mest inhumana asyl- och flyktingpolitik. Det blev man varken populär eller fick något politiskt för.
(1) Det Björklund vill överlägga om är betygsskalan - inte vid vilken ålder betygen skall börja ges.
Härlig analys, befriad från rödvinsfloskler som i övrigt dominerar den bittra rödvinsvänstern inom s efter rådslaget
Skicka en kommentar