Kronärtskockspesto


Ni som känner mig vet att jag älskar att laga mat och baka. Jag är en stolt Svenssonflata som gillar att pyssla i hemmet (när inte politiken upptar min tid). Idag har jag till exempel inhandlat amaryller. För mina adventsgrupper (jag vägrar kalla dem julgrupper, eftersom jag bryter mot mina egna jultraditioner, i och med att jag är ute alldeles för tidigt i år), hamnade även murgröna, hyacinter och minijulstjärnor i kundkorgen. På Åhléns hittade jag ett djupt uppläggningsfat som är perfekt att använda till en blomgrupp. Just denna kommer min svärmor att få (här finns en bild på de två grupperna som, vid fototillfället, inte var riktigt klara).

I köksfönstret finns nu tre vita, i vardagsrumsfönstret tre röda och i sovrumsfönstret stoltserar två vit/rosa amaryller.

Jag har även hunnit göra kronärtskockspesto (se recept ovan. Klicka på bilden så blir den större).

I morgon åker jag och Åsa till Vänersborg. Min svärmor fyller 60 år och morgondagen (och förmodligen också kvällen) kommer att tillbringas i köket, där vi kommer att laga mat till buffén som serveras på lördagen.

Tåget går klockan 06:10 i morgon bitti, men vi tänker stiga upp i ottan, koka en termos kaffe och göra baguetter med kronärtskockspesto, mozzarella och avokado. De är mycket godare än de torra smörgåsarna i SJ:s bistro.

Andra recept (ett axplock):Blodapelsinsaft, Snabb fisksoppa,Varför blir inte vildkaninerna mat?, Rigatone med vit bolognese, Jordärtskockssoppa, Cannelloni med tomat- och salviasås, Pannacotta med vit choklad, Kantarellpaj, Favorit i repris: Queergryta, Fagottini med kantarellsås

Inga kommentarer: