En sluten och mossig organisation på många sätt



Ovan har jag bäddat in ett klipp från onsdagens nyhetssändning i Tv4. I slutet av klippet säger Socialdemokraternas partiledare, Mona Sahlin, följande:
Vi är en ganska sluten och mossig organisation på många sätt. Har man inte vuxit upp i partiet, i Unga Örnar och i SSU, så är det inte lätt att ta sig in med nya idéer. Det måste jag också vara med och ta ett ansvar för att förändra, men jag är inte vald som partiledare bara för att vara det när det är kul och enkelt. Nu behövs ledarskap!
Jag gick med i partiet 2006. Det gjorde även min partikamrat Johan Westerholm. Vi har många gånger suttit och diskuterat hur svårt det är att ta sig in i partiet. På våra bloggar har vi även skrivit om svårigheterna att få in en fot. Nu senast med inläggen Socialdemokratisk förnyelse: Mot vitalisering eller mot avgrunden och S behöver en blodtransfusion.

Jag hoppas att de ord Sahlin yttrade igår (också i Rapport upprepade hon dessa ord), inte bara var ord, utan att hon verkligen menade vad hon sa.

1 kommentar:

Mr.Lonely sa...

Å jag gick med i SSU och har varit med i (s) i ca: 10 år och blir "omspringen" av folk som gick med 2006.

Allt är inte svart och vit, vi som tjänat detta partiet i många år får inte alltid allt heller, oftast får vi ingenting

Problemet är inte mörka maktstrukturer, problemet är att vissa oavsett hur länge de varit med slickar röv

Dessutom förnyelse av personer betyder inte förnyelse av strukturer